Lidingö Stad slår undan benen för gymföretag

Report this content

Lidingö Stad har vid Träffpunkt Baggeby skapat en konkurrent till företag som erbjuder träning och friskvård för äldre. Branschorganisationen Friskvårdsföretagen kräver nu att Lidingö Stad ändrar inriktning på verksamheten.

Vid Träffpunkt Baggeby erbjuder Lidingö Stad gratis träning och motionsaktiviteter. Verksamheten finansieras av skattemedel, vilket gör att den slår undan benen för andra aktörer på Lidingö.

- Det är ytterst märkligt att Lidingö Stad agerar på det här sättet. Vi vill självklart att äldre ska få en bättre hälsa och fysisk aktivitet är utmärkt i alla åldrar. Men det får inte ske till priset av att företag slås ut och i praktiken blir portade från Lidingö, säger Katarina Andersson, ordförande i branschorganisationen Friskvårdsföretagen.

Genom att erbjuda gratis träningsaktiviteter agerar Lidingö Stad på ett sätt som strider mot konkurrensreglerna. Friskvårdsföretagen vill att Lidingö ändrar inriktning på verksamheten, alternativt blir det något för berörda myndigheter att hantera.

- Upprördheten är stor bland våra medlemmar. Det håller inte att kommuner använder skattemedel till att konkurrera ut privata aktörer. Tyvärr är det inte första gången vi ser liknande fall. Satsa gärna på äldres hälsa, men knäck inte enskilda företagare, säger Katarina Andersson.

För ytterligare information:

Katarina Andersson, 073-940 99 00 , ordforande@friskvardsforetagen.se

Om Almega Friskvårdsföretagen

Almega Friskvårdsföretagen är en branschorganisation för gym- och friskvårdsföretag i Sverige. Vi är branschens röst i samhällsdebatten och verkar för ett aktivare Sverige och en välmående bransch.