Fristads Kansas Group relanserar det ikoniska varumärket Fristads

• Framgångsrik turnaround av koncernen - positivt nettoresultat för 2016
  • Fristads återintroduceras som fristående varumärke för arbetskläder

Fristads Kansas Group, Europas största tillverkare av professionella yrkeskläder, med ledande  varumärken som Fristads, Kansas, B&C, Wenaas, Bragard och Hejco, har genomfört en framgångsrik turnaround och redovisar nu ett positivt resultat för första gången på flera år. Efter en framgångsrik omstrukturering av varumärkesportföljen inklusive avyttringar, fokuserar Fristads Kansas Group nu på försäljningstillväxt med portföljen av marknadsledande varumärken för arbetskläder. Som ett led i denna strategi kommer det ikoniska svenska varumärket Fristads att återlanseras som fristående varumärke.

Positivt resultat 2016
Fristads Kansas Groups omsättning för helåret 2016 uppgick till 402 (443) MEUR. Utvecklingen återspeglade strukturella förändringar, däribland avyttringar och avveckling av verksamheter samt valutaeffekter till följd av försvagade NOK och SEK mot EUR.

Koncernens resultat före skatt ökade till 8,4 (-6,7) MEUR och nettointäkterna till 2,6 (-9,0) MEUR. Resultatförbättringen följde av kostnadsreduceringar och ökad effektivitet genom de omstruktureringsåtgärder som initierades under 2015 och 2016. Koncernen redovisar även ett starkt kassaflöde för året.

Anders Davidsson, VD på Fristads Kansas Group sedan oktober 2014 kommenterar resultatet:
”Det är en viktig milstolpe för Fristads Kansas Group att vi återigen är lönsamma på sista raden. Vi har effektiviserat och förenklat vår verksamhet, minskat de fasta kostnaderna och avvecklat olönsamma verksamhetsdelar. Vi har nu mycket goda förutsättningar för att öka vårt fokus på försäljningstillväxt och fullt ut kapitalisera på vår portfölj med några av Europas starkaste varumärken för yrkeskläder.”

Relansering av Fristads som fristående varumärke
Varumärket Fristads Kansas är ett av Europas största varumärken för yrkeskläder inom bygg och anläggning, industri och service samt logistik. Nettoomsättningen för varumärket ökade fortsatt under 2016. Positionen på hemmamarknaderna Sverige och Danmark befästes ytterligare, parallellt med en expansion på andra marknader. Ett antal nya högkvalitativa produkter lanserades även under året, bland annat en ny arbetsbyxa i stretch, en trefärgad Airtech-jacka, en ny Hi-Visibility skaljacka samt en byxa i Gore-Tex vilket tydliggör ambitionen att fortsatt vara en ledande leverantör av arbetskläder genom innovation och produktutveckling.

Varumärket Fristads Kansas introducerades 2012 genom en fusion av de två varumärkena Fristads och Kansas, som kombinerade det främsta kunnandet inom yrkeskläder i Sverige och Danmark. Sammanslagningen var en nyckel till att uppnå effektiviseringar i leverantörskedjan. Investeringar har också gjorts i varumärkets produktionsanläggningar med målet att förbättra servicen och förkorta ledtiderna.

Efter realiserade effektivitetsförbättringar och i linje med koncernens strategi att öka fokus på bolagets viktigaste varumärken samt öka kännedomen och nettoomsättningen, kommer Fristads att återintroduceras som fristående varumärke under 2017. Målet är att med en tydlig varumärkesidentitet tydliggöra varumärkets svenska rötter, få bättre genomslag i marknads- och sponsringsaktiviteter  och frigöra varumärkets fulla potential.

Anders Davidsson kommenterar:
”Den kombinerade varumärkesstrategin har genererat betydande effektivitetsförbättringar i vårt leverantörsled. Vi har nu tagit beslutet att återintroducera Fristads och Kansas som fristående varumärken för att frigöra den fulla potentialen i dessa ikoniska originalvarumärken och samtidigt erbjuda på flera gemensamma produkter i utbudet. Fristads och Kansas är populära och anrika varumärken. De är kända för sina breda sortiment av högkvalitativa, funktionella och komfortabla yrkeskläder. Jag är stolt över att få vara en del av relanseringen av Fristads och Kansas som två fristående varumärken och den spännande resa vi har framför oss.”

För ytterligare information kontakta Anders Davidsson på telefonnummer 070 545 70 80.

Fristads Kansas Group är Europas största tillverkare av yrkeskläder med varumärken som Fristads, Kansas, B&C, Wenaas, Gragard, Hejco m.fl. Koncernen designar, producerar och marknadsför yrkeskläder inom ett flertal olika segment och har en stark marknadsposition, framförallt i norra Europa. Koncernen omsätter cirka 400 MEUR och huvudkontoret är beläget i Borås. För mer information besök www.fristadskansasgroup.com

Taggar: