Mjukhet i centrum när Bröstcancerförbundet presenterar ny sajt

Report this content

I februari 2018 vann digitalbyrån Fröjd pitchen för Bröstcancerförbundet. Idag lanseras det gemensamma projekt som gett förbundet och de 33 lokalföreningar nya sajter. En ny struktur sänker trösklarna för användare och underlättar eldsjälarnas arbete.

Förbundet och de lokala föreningarna har fått egna sajter som tillsammans utgör en gemensam och enhetlig plattform för organisationen. Sajterna är strukturerade efter användarens behov och hjälper personen hitta det hen behöver oavsett om det på förenings- eller förbundsnivå, som möjligheten att läsa fördjupande information, hitta en lokal samtalsgrupp eller ställa en fråga som anhörig. Personer som vill stötta Bröstcancerförbundet’s insamlingsarbete kan nu göra det via ett gåvoflöde direkt på sajten, bland annat genom hyllningsgåvor.

– Vi är väldigt nöjda över sajten och tar med lanseringen ytterligare ett steg i vårt varumärkesarbete för att öka kännedomen om Bröstcancerförbundet. Vi vill tydliggöra vår position som den enda organisationen som arbetar med att finansiera bröstcancerforskning och stödja drabbade året om. För oss är alla månader rosa, säger Marit Jenset, generalsekreterare på Bröstcancerförbundet.

Ett enkelt och intuitivt gränssnitt har utvecklats speciellt med Bröstcancerförbundet’s lokalt engagerade personer i åtanke, och sajterna kompletteras med både interna utbildningar och en vägledande manual. Detta för att gör det dagliga arbetet så enkelt som möjligt för alla redaktörer, oavsett tidigare teknisk kunskapsnivå.

Den digitala identiteten innehåller ett nytt typsnitt, ett nytt mönster och grafiska uttryck som är unika för organisationens digitala närvaro. Bakgrundens gradient och det återkommande mönstret på sajten har en koppling till symbolen för Rosa Bandet.

– Vi har valt att arbeta med mjuka gradienter, finstämda kontraster & tillgänglig typografi som kompletteras med snälla animationer och vägledande states som guidar användaren i sitt besök. Vi har fokuserat på värme, samhörighet och tillgänglighet för att stötta drabbade och anhöriga på sajten samt kommunicera Bröstcancerförbundets viktiga arbete i kampen mot bröstcancer, säger Oskar Wimmerman, AD på Fröjd.

Bröstcancerförbundet under våren varit engagerade i ett omfattande koncept- och varumärkesarbete där man bland annat låtit organisationen genomgå ett namnbyte. I höst väntas ytterligare nyheter för sajten.

Sandra Johansdotter
PR & Kommunikationsansvarig
Sandra.johansdotter@frojd.se

Fröjd är en kreativ digitalbyrå med teknisk spets som bygger användarvänliga sajter, smarta appar och tjänster. Byrån har strax över 30 medarbetare och arbetar bland annat med kunder som Veidekke Bostad, Bröstcancerförbundet, O'Learys, Naturskyddsföreningen och Medborgarskolan. Under 2017 gjorde digitalbyrån Fröjd sitt starkaste år hittills genom att öka sina intäkter med 24,5% och sitt rörelseresultat med 54,5%.