Svensk Företagsrekonstruktion slår försäljningsrekord - 2,6 miljoner i ordervärde under oktober

Som ett led i att konkurserna stadigt har ökat senaste månaderna stänger FrontOffice Nordic AB (publ) (FrontOffice) helägda dotterbolag, Svensk Företagsrekonstruktion, oktober med nytt försäljningsrekord. Totalt estimerat ordervärde under oktober landar på cirka 2,6 miljoner kronor.

”Det är jättebra att fler företagsledare har förstått fördelarna med företagsrekonstruktion. Det är inte bara värden för bolaget som räddas i en rekonstruktion utan det är även enorma värden på samhällsnivå som bibehålls när företag överlever. Vi ser det som vår skyldighet att sprida kunskap om företagsrekonstruktion och därigenom rädda arbetstillfällen, hjälpa företag att överleva och på så sätt även bidra till att spara skattebetalarnas pengar. Att det finns en direkt korrelation mellan ökat antal konkurser och vårt ökade inflöde är naturligt och om utvecklingen av konjunkturen fortsätter, kommer vi troligtvis även framöver ha en fin orderingång” säger Marcus Wenner VD, Svensk Företagsrekonstruktion.

”Tack vare ett ökat inflöde till vårt dotterbolag med företag som är i behov av turnaround, ökar självfallet möjligheterna för FrontOffice att hitta fina bolag att investera i. När bolagen genomgår rekonstruktion har vi möjlighet att göra en djupgående due diligence-process och verkligen identifiera de bolag som har stor potential, dessutom i ett skede där vi även har möjlighet att investera på förmånliga nivåer. Det skapar en win-win situation för oss och bolagen, de får hjälp med turnaround och finansiering - vi får fina bolag till fördelaktig värdering” säger Johan Lund, VD FrontOffice

” De bolag som kommit till oss under oktober är främst representerade inom byggindustrin, transportsektorn och IT/mjukvaruutveckling. Det är företag som omsätter mellan 15 - 200 miljoner.” säger Marcus Wenner.

Om företagsrekonstruktion
En företagsrekonstruktion är en mycket effektiv väg framåt vid obeståndssituationer. Bolaget får ett anstånd med samtliga skulder under rekonstruktionsprocessen och är också skyddat mot konkurs, utmätning och liknande åtgärder. Under inledningen av rekonstruktionen utgår lönegaranti till anställda och ger då en likviditetslättnad för bolaget. Därigenom ges bolaget tid att göra nödvändiga åtgärder och staka ut en positiv riktning igen. En lyckad företagsrekonstruktion och verksamhetsförbättringar går alltid hand i hand och omställningsarbetet sker direkt i samarbete med företagets ledning och nyckelpersonal.

Personalen på Svensk Företagsrekonstruktion är ett rutinerat team av ekonomer, jurister och företagare som har erfarenhet från bl.a. Skatteverket, startupbolag och advokatbyråer. Vi hjälper företagen genom rekonstruktionsprocessen och hjälper dem att säkerställa sin överlevnad.

”Vi har utfört uppdrag åt flera hundra företag sedan starten 2013, såväl privata som publika. Det innebär att vi har räddat flera tusen arbetstillfällen. Vi vill att fler företagare ska få kunskap om att rekonstruktion är en möjlig lösning och välja det istället för konkurs” säger Marcus Wenner.

Läs mer om företagsrekonstruktion: https://www.svenskrekonstruktion.se/