Analysguiden: QuickBit fortsätter växa med bra skalbarhet

Portföljbolaget QuickBit (QB) släppte under gårdagen, måndagen den 20 maj, kvartalsrapport för perioden januari – mars 2019. Där framgår att transaktionsvolymen ökat till nästan 993 miljoner kronor, vilket motsvarar en sekventiell tillväxt om 107 procent relativt perioden oktober – december 2018 då transaktionsvolymen uppgick till 480 miljoner kronor.

Nedan visas nettointäkter/transaktionsvolym tillsammans med den sekventiella tillväxten mellan perioderna:

Syns inte bilden? Läs här.

wysiwyg_image

Nettovalutaresultatet, alltså transaktionsvolym efter inköp av kryptovaluta och andra transaktionskostnader uppgick till 21,4 miljoner kronor. Denna ökade med 34 procent relativt bolagets Q2 (okt. – dec.).

wysiwyg_image

Nedan visas nettovalutaresultat tillsammans med rörelseresultat och resultat efter skatt. Som framgår ökade rörelseresultatet liksom resultat efter skatt kraftigt. Det som en effekt av skalbarheten i affären men även en effekt av fallande övriga externa kostnader.

wysiwyg_image

FrontOffice innehav i QuickBit (QB) uppgår till 10,3 procent. I vår senast uppdaterade analys av FrontOffice (läs här) höjde vi det motiverade värdet på innehavet i QB till 23,1 miljoner kronor. Vid det tillfället hade räknade vi med ett nettovalutaresultat om 44,3 miljoner kronor för räkenskapsåret 2018/19. Givet dessa prognoser för QB beräknade vi ett motiverat värde per aktie om 2,1 kronor för FrontOffice i ett basscenario. Värt att notera är att QB redan uppe ett nettovalutaresultat om 38,7 miljoner kronor med ett kvartal kvar av räkenskapsåret.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.