• FST/

För mer ny svensk körmusik! – tonsättare och körledare möts i Lund 18-20 oktober

Report this content

I syfte att utöka den svenska körrepertoaren och skapa kontakter mellan tonsättare och kördirigenter arrangerar Föreningen Svenska Tonsättare i samarbete med Sveriges Körledare, Svensk Musik och Kungl. Musikaliska akademien, presentationsdagar för ny svensk körmusik. Programmet äger rum under körledarkonventet i Lund den 18-20 oktober och sammanfaller med Kördagar i Lund i regi av Musik i Syd.

Några av södra Sveriges framstående körer – Lunds Vokalensemble, Carolinae Damkör, Lunds studentsångare, S:t Petri ungdomskör/SPUK, Lunds Akademiska Kör, Palaestra Vokalensemble och Kulturskolans barn- och ungdomskörer Cantilénorna och Koritsia – kommer att framföra verk av Linda Alexandersson, Kristin Boussard, Cecilia Franke, Mårten Jansson, Bengt Lundin och Catharina Palmér.

- Vi ser en vilja hos svenska körer att sjunga mer ny svensk musik och en önskan hos svenska tonsättare att få fler körbeställningar, säger Martin Jonsson Tibblin, ordförande för Föreningen Svenska Tonsättare. Vi hoppas att våra presentationsdagar kan bredda den svenska körrepertoaren och skapa nya kontakter mellan tonsättare och körledare.

Fredagen den 18 oktober 2019 kl. 13.30-15.00 i Allhelgonakyrkan i Lund:

Bengt Lundin – Tre visor om Tiden (2013). Text: Lennart Hellsing.
Framförs av Cantilénorna under ledning av Victoria Söderberg.

Linda Alexandersson – Ur The Silent Landscape (2014). Text: Brev från expeditioner med H.S Challanger. Utgivet av Bo Ejeby Förlag. Framförs av Koritsia under ledning av Ulrika Emanuelsson.

Catharina Palmér – As the stars of the heaven (2017). Text: Genesis 22: 17-18.
Framförs av Lunds Akademiska Kör och Palaestra Vokalensemble under ledning av Cecilia Martin-Löf.

Lördagen den 19 oktober 2019 kl. 17.00-18.30 i Allhelgonakyrkan i Lund:

Linda Alexandersson – April och tystnad (2017). Text: Tomas Tranströmer. Utgivet av Bo Ejeby Förlag. Framförs av Lunds Vokalensemble under ledning av Martin Arpåker.

Cecilia Franke – Vägen (2013). Text: Katarina O’Nils. Framförs av Carolinae Damkör under ledning av Ulrika Emanuelsson.

Mårten Jansson – Cantate Domino (2012). Text: Psalm 96: 1-3. Utgivet av Bärenreiter Verlag. Framförs av Lunds Studentsångare under ledning av Johan-Magnus Sjöberg.

Söndagen den 20 oktober 2019 kl. 12.00-12.40 i Allhelgonakyrkan i Lund:

Kristin Boussard – Letters to Familiar Stranger (2018). Text: Kristin Boussard. Framförs av S:t Petri ungdomskör/SPUK under ledning av Årets Körledare 2018 Alexander Einarsson.

Under körhelgen anordnas även tonsättarpresentationer och upphovspersonerna presenterar ingångar till sina verk. Alla program har fri entré och är öppna för allmänheten. För detaljerat program, se här

Föreningen Svenska Tonsättare arrangerar ett körpresentationsprogram i syfte att bredda den svenska körrepertoaren och skapa kontakter mellan tonsättare och kördirigenter. Projektet sker i samarbete med Föreningen Sveriges KörledareSvensk Musik och Kungl. Musikaliska akademien och ingår i körledarkonventet i Lund den 18-20 som sammanfaller med Kördagar i Lund i regi av Musik i Syd med stöd av Lunds kommun.

Anna Cokorilo
Kommunikationsansvarig, Föreningen Svenska Tonsättare
Telefon: 070-602 51 15, e-post: anna.cokorilo@fst.se

FST – organiserar svenska tonsättare sedan 1918.

Anna Cokorilo, kommunikationsansvarig FST, 070-602 51 15, anna.cokorilo@fst.se

Taggar: