• FST/

Föreningen Svenska Tonsättare jubilerar med stilbildande Radiokören

Report this content

Föreningen Svenska Tonsättare (FST) grundades 1918 av ett trettiotal tonsättare. Idag består föreningen av närmare 400 medlemmar. Under året firar FST 100 år med en rad evenemang över hela landet. I Konserthuset Stockholm blir det två konserter med stilbildande körkonst och nyskapande kammarmusik.

– Det är med stor glädje vi noterar hur vårt jubileum uppmärksammas. Att få möjlighet att initiera nya samarbeten är värdefullt för tonsättare, säger Martin Jonsson Tibblin, ordförande i Föreningen Svenska Tonsättare.

Lördag 29 september kl 15.00 – Radiokören hyllar svensk körmusik. Fri entré

Körmusik är en svensk paradgren i den moderna musikhistorien. I frontlinjen för den utvecklingen hittar vi stilbildande Radiokören, som här i ett rikt varierat program fångar mycket av det som bidragit till begreppet ”det svenska körundret”. Under ledning av BBC Singers svenska chefdirigent Sofie Jeannin framför Radiokören musik av bland andra Karin Rehnqvist, Carl Unander-Scharin och Carin Malmlöf-Forssling. I samarbete med Radiokören, Sveriges Radio och Konserthuset Stockholm

Lördag 29 september kl 20.00 – Nyskapande kammarmusik. Fri entré

I detta kammarmusikprogram med liveelektronik, träblåsare, sång och slagverk möts generationer av tonsättare, och ofta handlar det om musik skriven speciellt för de medverkande musikerna. Musik av bland andra Lars-Gunnar Bodin, Malin Bång, Benjamin Staern och Martina Tomner. Bland de medverkande kan nämnas Anna Petrini, Anders Jonhäll, Ivo Nilsson och Anne Pajunen. I samarbete med Konserthuset Stockholm.

För mer information om FST 100 år, vänligen kontakta:

Anna Cokorilo, projektledare Föreningen Svenska Tonsättare
E-post: anna.cokorilo@fst.se

FST – organiserar svenska tonsättare sedan 1918.

Taggar: