• FST/

Går det att lösa aktuella samhällsutmaningar med hjälp av konstnärlig verksamhet?

Report this content

Den frågan vill Föreningen svenska tonsättare (FST) svara på då man på Tonsättarnas hus i Visby hamn klockan 13 idag presenterar resultatet av förmiddagens workshop ”Så löser man samhällsutmaningar med hjälp av musik”. Deltagarna, som kommer från olika delar av samhället, har under förmiddagen jobbat med olika aktuella problem som tillexempel integration, energieffektivt bostadsbyggande och hur kan en utflyttningskommun bli en inflyttningskommun? och hur man med hjälp av musikalisk konstnärlig verksamhet kan bidra till att lösa dylika problem.

– Musiker arbetar med samarbete på en mycket avancerad nivå; i en symfoniorkester kan 100 personer samarbeta tillsammans så nära att det rör sig om hundradels sekunder. Tonsättaren designar detta arbete, därför tror vi att vår specialkunskap om samarbete kan vara en tillgång i samhället. Det konstnärliga perspektivet handlar till viss del om att upptäcka hur två till synes oförenliga delar av samhället, plötsligt kan smältas samman till något nytt, genom en konstnärlig process, berättar Martin Q Larsson, ordförande i FST och dagens workshopledare.

Klockan 15 lanseras nya projektet ”Face it/Facit” som är tonsättarnas sätt att bjuda in politiker, konstnärliga och administrativa ledningar för konsertinstitutionerna att ta fram en handlingsplan för att förändra den ålderdomliga repertoaren på konserthusen. Under seminariet deltar Staffan Rydén, kulturchef i Västra Götalandsregionen, Anna Lindahl, violinist och avgående rektor för Stockholms Dramatiska Högskola samt Ida Lundén.

– Det är obegripligt för mig varför svenskt kulturarv på det musikaliska området skulle bestå av en handfull verk av ryska och tyska män som dog för 200 år sedan, säger Ida Lundén, andre vice ordförande i FST och tonsättare. I alla andra offentligt stödda verksamheter i samhället strävar man efter att använda de senaste rönen, med både den moderna och den äldre historien som bakgrund men inom det konstmusikaliska området är fallet snarare tvärtom, avslutar Lundén.

Dagens seminarier och workshops är en del av ”New Music Xperience” och äger rum i Tonsättarnas hus, Skeppsbron 18, i Visby hamn. Välkommen att besöka oss under dagen för intervju eller för att ta del av våra seminarier.

Presskontakter:

Ordf: Martin Q Larsson, 070-173 85 69, martinq@fst.se

Andre vice ordf: Ida Lundén, 070-293 78 95, ida@idalunden.se

http://www.newmusicxperience.se  www.fst.se

Program tisdag 1 juli

Hur kan man lösa samhällsutmaningar med hjälp av musik? Många använder redan idag konstnärliga verktyg för att komma åt svårlösta utmaningar som ungdomars utanförskap, kommuners självbild eller äldres engagemang i samhället; metoder där processen och deltagandet är viktigare än det klingande resultatet. Genom en serie workshops bearbetar särskilt inbjudna deltagare från alla delar av samhället dessa frågor.

13.00 Såhär löser man samhällsutmaningar med hjälp av musik. Offentligt seminarium.
Deltagarna i förmiddagens workshops visar hur man med hjälp av musikalisk konstnärlig verksamhet kan lösa aktuella samhällsutmaningar.

15.00 Förnyelse eller arv – om en idébank för en annan orkesterrepertoar
Generalprogrammen från de svenska konserthusen är till förvillning lika i sitt repertoartänkande – musik skriven för 200 år sedan av döda tyska män. Ett hundratal klassiska verk roterande likt en best-of-spellista i reklamradion. I en föränderlig omvärld behöver vi konserthus som speglar samtiden med historien som relief, inte tvärtom. Vi tar fram rödpennorna och stryker under det som är rätt och stryker det som är fel. FACIT/Face it presenterar ett idéprogram med positiva pekpinnar och ett annat sätt att tänka kring repertoar och konserter.

16.00 – 21.00 Diskussioner med musikmänniskor
Diskutera direkt med levande tonsättare och musiker hur vi kan utveckla samhället med hjälp av musikalisk verksamhet.

21.00 Livekonsert!Trion Erlandsson/Hernandez/Loxbo framför musik av nu levande tonsättare.

FST - organiserar svenska tonsättare sedan 1918.

Taggar: