Klas Torstensson får 2012 års Rosenbergpris

Report this content

Föreningen Svenska Tonsättare har nyligen prisat ett flertal nyckelpersoner inom det svenska musiklivet 2012. Priserna delades ut under FSTs traditionella julmiddag på Stockholm Waterfront i fredags.

– FST vill hylla hela den musikaliska näringskedjan genom att prisa dels en betydelsefull tonsättare, dels musiker som framför tonsättarnas verk och slutligen en person som ser till att musiken når fram till publiken, säger Martin Q Larsson, ordförande i FST.

2012 års Rosenbergpris om 75 000 kronor gick till tonsättaren Klas Torstensson med följande motivering: ”Med ballong har han farit rakt upp på den internationella tonsättarhimmelen. Alltifrån stadens sånger och preludier till polarhavets enslighet – men isen rämnar, vi kan spåra järn och hjärnor, och en violinkonsert i fickformat – alla är vi i stor längtan efter att prisa Klas Torstensson.” Rosenbergpriset delas ut till en tonsättare med betydelsefull och nyskapande verksamhet bakom sig.

2012 års Interpretpris på 50 000 kronor gick till Norrbotten NEO med följande motivering:

”Genom väl tillvaratagna musikresurser kan denna dynamiska konstellation hänge sig åt tolkningar av såväl moderna klassiker som olika generationer svenska tonsättare, samtidigt som unga studenter ges möjlighet att utveckla sitt komponerande. På ständig färd till Manhattans konsertscener och genom Norrlands inland, med en skimrande parad av innovativa projekt och nya festivaler som resultat.”  Interpretpriset delas ut till musiker, körledare eller dirigenter som särskilt utmärkt sig inom nutida konstmusik.

2012 års pris Musikens Möjliggörare gick till Thomas Bjelkeborn med följande motivering: ”Med outsinlig driftighet och engagemang har han framgångsrikt skapat kurser, events, festivaler och nya scener för det experimentella, för det digitala, för musiken och för konsten. En förebild för hur spetskonst kan kombineras med högteknologi och medborgardeltagande; en liten lokal institution som etablerat sig som en modern och inspirerande mötesplats för skapande människor som vill utforska den digitala teknikens konstnärliga möjligheter, alltifrån etablerade elektronmusikkreatörer till bokstavligen personen på gatan. För att ha främjat konstnärlig utveckling och korsbefruktning inom digital musik bild och film genom skapandet av IDKA i Gävle tilldelas Thomas Bjelkeborn FSTs pris Musikens Möjliggörare.” Priset delas ut till en konsertarrangör eller producent vars insatser varit av stor betydelse för det samtida konstmusik-området. Priset innebär att mottagaren får beställa ett musikverk till ett värde av 50 000 kronor. Verket uruppförs i samband med efterföljande års julmiddag, eller i annat lämpligt sammanhang. Priset instiftades 2010.

Fst delade också ut stipendier om 50 000 kronor till 31 svenska upphovsmän inom konstmusikområdet: André Chini, Ann Helling, Anne Pajunen, Ansgar Beste, Axel Rudebeck, Björn Sikström, Christer Lindwall, Cristian Marina, Fredrik Gran, Hardi Kurda, Henrik Denerin, Iréne Sahlin, Jamie Fawcus, Jan Liljekvist, Jenny Hettne, Jens Hedman, Kristina Forsman, Krystyna Pettersson, Lars Carlsson, Leilei Tian, Magnus Bunnskog, Mansoor Hosseini, Peter Bjuhr, Stefan Thorsson, Sten-Olof Hellström, Sune Mattias Emanuelsson, Ulf Grahn, Ulrika Emanuelsson, Victor Varela, Victor Lisinski, Weiwei Jin

Presskontakt: Martin Q Larsson, ordförande, martinq@fst.se / tfn: 070-173 85 69.

Fria högupplösta pressbilder och mer om pristagarna via www.fst.se

Om FST

Föreningen Svenska Tonsättare organiserar de professionella tonsättarna inom det konstmusikaliska området och har idag nästan 400 aktiva medlemmar. FSTs syfte är att tillvarata sina medlemmars konstnärliga, ekonomiska och sociala intressen, medverka till spridning av svensk musik i Sverige och utlandet och främja svensk musikkultur. FST grundade 1923 Stim, då man insåg att bevakningen och administrationen av upphovsrätt och royalties tog för stor tid från den musikpolitiska debatten och från det egna komponerandet. FST är huvudman för Stim tillsammans SKAP och Musikförläggarna. Ordförande är tonsättaren Martin Q Larsson.

Om pristagarna

Klas Torstensson, tonsättare

Tonsättaren Klas Torstenssons (f. 1951) kompositioner framförs idag av orkestrar, ensembler och solister över hela världen. Bland beställarna finner vi WDR Köln, Ensemble Intercontemporain, Holland-festivalen, Ensemble Modern, Klangforum Wien, Asko/Schönberg-ensemblerna, SWR Stuttgart, Nieuw Ensemble, Nouvelle Ensemble Modern, KammarensembleN, Stockholm New Music, de svenska och holländska radio-orkestrarna, Kungliga Filharmonikerna, Brabants Orkest, Stavanger Symfoniorkester, Calefax Rietkwintet, m.fl. Priser bl.a. ‘Matthijs Vermeulen-priset’ (1991), Kungliga Musikaliska Akademiens ‘Stora Christ Johnson-pris’ (1999). Operan Expeditionen nominerades till Nordiska rådets musikpris 2006. För Polarhavet erhöll Torstensson 2009 års Konstmusikpris av Svenska musikförläggar-föreningen, och 2010 erhöll Torstensson Järnåkerstipendiet för In großer Sehnsucht.

www.klastorstensson.com

Norrbotten NEO

Norrbotten NEO är Sveriges modernaste röst på den nutida musikscenen. Ensemblen som har ett nationellt uppdrag bildades januari 2007 med bidrag från Statens Kulturråd, Norrbottens Läns Landsting samt Luleå- och Piteå kommuner. Norrbotten NEO, som ingår i Norrbottensmusiken, har sin hemvist i det nybyggda Studio Acusticum i Piteå vars konsertsalar och Black Box har en fullt utbyggd infrastruktur och studios för radio-, TV-, och CD produktioner. NEO har ett nära samarbete med både yngre och väletablerade tonsättare och bygger sin repertoar bland annat genom att kontinuerligt lägga ut nybeställningar. NEO fungerar som ensemble i Piteå Kammaroperas uppsättningar och musikerna är även stämledare i Norrbottens Kammarorkester. www.norrbottenneo.com

Thomas Bjelkeborn, tonsättare och grundare av IDKA

IDKA är en mötesplats i Gävle för skapande människor som vill utforska den digitala teknikens konstnärliga möjligheter. IDKA erbjuder utbildningar på olika nivåer inom digital ljud- bild- och filmredigering samt inom interaktiv experimentverksamhet med datorer. Utbildningarna spänner från korta introducerande workshops, till avancerade kurser i elektroakustisk komposition. Förutom utbildningar arrangerar IDKA konserter med elektronisk musik samt föreläsningar och seminarier om konst och teknik. IDKA är ett ickekommersiellt institut med syfte att
främja konstnärlig utveckling och korsbefruktning inom digital musik, bild och film.
www.idka.net

Taggar: