Låt Stockholms Läns Blåsarsymfoniker fortsätta verka

Report this content

Föreningen Svenska Tonsättare (FST) anser det vara av yttersta vikt att Stockholms Läns Blåsarsymfoniker får möjlighet att fortsätta verka, som varande den enda professionella blåsorkestern i Stockholm. Att decimera antalet professionella symfoniska blåsorkestrar i Sverige ytterligare genom en nedläggning av densamma vore ett stort misstag, vars konsekvenser för vårt musikliv vi i nuläget har svårt att överblicka. En verksamhet som denna går att rasera på nolltid, men att bygga upp en liknande tar lång tid. Stockholms Läns Blåsarsymfoniker har länge profilerat sig som en orkester som tar ett stort ansvar för den nya musiken. De har genom åren uruppfört och framfört många verk av svenska tonsättare. Att de under säsongen 2010-2011 helt fokuserade på repertoar av kvinnliga tonsättare talar sitt eget språk. Detta initiativ renderade dem tonsättarorganisationen KVAST:s utmärkelse Guldkvasten 2011.

Om Stockholms Läns Blåsarsymfoniker försvinner från musikarenan innebär det samtidigt att en stor del av repertoaren för blåsare inte får möjlighet att höras i Stockholm. Färre nya verk för symfonisk blåsorkester kommer att komponeras och FST ställer sig undrande till om beslutande politiker verkligen har insett vidden av detta. Möjligheten att ta del av den stora kulturskatten av svensk musik komponerad för blåsare samt möjligheten till fortsatt nyskapande inom denna genren kommer att minska. SLBs samarbete med tonsättarutbildningen i Stockholm är väl dokumenterad. Om SLB läggs ned kommer vi att möta en ny generation tonsättare som inte kommer att få möjlighet att utveckla och använda sig av denna palett av musikaliska uttryck.

Därför anser vi inom Föreningen Svenska Tonsättare att det vore ett oförlåtligt misstag att besluta om Stockholms Läns Blåsarsymfonikers nedläggning.

För kontakt och mer information: Martin Q Larsson, ordförande 070-173 85 69

Föreningen svenska tonsättare (FST) organiserar de professionella tonsättarna inom det konstmusikaliska området och har idag 360 medlemmar. Av dessa är 337 tonsättare varav 283 män (84%) och 54 kvinnor (16%). De övriga medlemmarna är antingen invalda som passiva medlemmar eller hedersmedlemmar på grund av att de på olika sätt i sitt yrkesverksamma liv har verkat för främjandet av samtida svensk musik. FST har till ändamål att tillvarata sina medlemmars konstnärliga, ekonomiska och sociala intressen, medverka till spridning av svensk musik i Sverige och utlandet och överhuvudtaget främja svensk musikkultur.