Nytt samarbete sprider svensk musik till sommarens festivaler

Report this content

Föreningen Svenska Tonsättare (FST) och Föreningen Svenska Musikfestivaler (SMF) har inlett ett nytt samarbete med syfte att sprida musik av nu levande svenska tonsättare på de klassiska sommarmusikfestivalerna runtom i Sverige. Samarbetet resulterar i sommar i åtta konserter med ny svensk musik på sju festivaler.

Samarbetet, med namnet ”Ny svensk musik ut på festivalerna” är ett publikutvecklingsprojekt skapat på ett gemensamt initiativ från de båda föreningarna. De klassiska sommarmusikfestivalerna erbjuds subventionerade konserter av ensembler som spelar ny, svensk musik. FST uppmuntrar festivalerna att i samband med konserterna även göra konsertintroduktioner eller seminarier med tonsättare.

– Från FSTs sida är idén att skapa ett incitament för varje festival att spela mer musik av våra nu levande tonsättare och mindre av utländska döda, säger Martin Q Larsson, själv tonsättare och ordförande i FST.

– Föreningen Svenska Tonsättare har musiken, festivalerna har utövarna och publiken. Vi är mycket glada över detta samarbete och ser fram emot sommarens upplevelser och begivenheter, säger Peter Eriksson, ordförande i Svenska Musikfestivaler.

Följande festivaler och artister deltar i samarbetet 2013: Lyckå Kammarmuskfestival, Kammarmusikfestivalen i Sandviken, Change: Kungsbacka Kammarmusikfestival i samarbete med Musik vid Kattegatt, Saxå Kammamusikfestival, Vadstena-Akademiens Sommaropera, Östergötland Musikdagar, Musik på Sörmländska slott och herresäten.

Följande artister: Kreutzerkvartetten och Lisa Larsson, sopran, cellisten Erik Uusijärvi, Ensemble Lipparella, Duo EN.D.E, Gongpercussion, RenEssens, Östgöta Blåsarsymfonikers brasskvintett, Östgöta Unga Kammarsolister, Per Tengstrand och Shan-shan Sun med flera.

-----------------------------------------------------------------------------------

Presskontakt: Martin Q Larsson, 070-173 85 69, martinq@fst.se

www.fst.se

Se även FÖRENINGEN SVENSKA MUSIKFESTIVALER

Ordförande: Peter Eriksson, 0705-93 28 93, peter.eriksson@konserthuset.se www.musikfestivaler.se

FST - värnar tonsättarnas intressen!

Taggar: