Drygt 50 Skandiajobb flyttas till Litauen

Report this content

Försäkringsbolaget Skandia flyttar delar av sin verksamhet till Litauen som en del i de kostnadsbesparingar bolaget avser göra fram till 2018. Drygt 50 tjänster berörs. FTF – facket för försäkring och finans, är kritiskt.

-     Som facklig organisation kan vi inte stå bakom att Skandia väljer att lägga ut de anställdas arbetsuppgifter utomlands. Vi ser även alldeles för stora risker med beslutet i förhållande till de kostnader som man kan spara, risker som har en påverkan på Skandias affär, medarbetare och kunder, säger Jane Olofsson, ordförande i FTF-föreningen på Skandia.

Skandia säger att dagens medarbetare gör ett mycket bra jobb, men att det är nödvändigt att flytta arbetsuppgifterna till ett annat land där lönekostnaderna är lägre för att sänka kostnaderna och vara konkurrenskraftiga i framtiden.

-     FTF har mycket svårt att se att relationen kvalitet och pris blir bättre av att flytta jobben utomlands. Förbundet stödjer därför FTF-föreningen på Skandia i deras kritik, säger Anders Johansson, ordförande FTF.

-     Jag noterar också att Skandia avser att förlägga delar av Skandikons verksamhet till Litauen. Skandikon är valcentral för FTP-planen och därmed knutpunkt för tjänstepensionen för de allra flesta anställda inom försäkringsbranschen. Vi behöver få veta vad detta kan komma att innebära för planens medlemsföretag och alla pensionssparare.

För ytterligare information kontakta Annis Prhat, pressansvarig FTF, 070-240 95 96.

FTF organiserar över 13 000 anställda inom försäkrings- och finansbranschen och har medlemmar inom alla yrkeskategorier, från skadereglerare via kundtjänst till banktjänstemän och jurister. Över 800 av branschens chefer är med i förbundet. FTF är en partipolitisk obunden facklig organisation och en del av TCO.

Taggar:

FTF