Trygg-Hansa säger upp 82 anställda i Örebro

Report this content

Stora delar av Trygg-Hansas verksamhet i Örebro ska under 2015 flytta till Malmö respektive Stockholm. Det meddelar Trygg-Hansa idag. Huvudskälet uppges vara att minska kostnaderna och beslutet berör 82 anställda. FTF – facket för försäkring och finans, motsätter sig beslutet.

-          En neddragning av verksamheten i Örebro kommer att skicka merparten av 82 anställda ut i arbetslöshet, säger Elisabeth Sandblom, ordförande i Trygg-Hansas FTF-förening. Vår tidigare erfarenhet från liknande situationer har visat att endast några få har följt med till de nya orterna, trots att flytthjälp erbjuds.

-          Som facklig organisation kan FTF inte gå med på att sända medlemmar ut i arbetslöshet. Den största risken med att flytta verksamheten från Örebro är bortfallet av kompetens och kunskap. Medarbetarna i Örebro har mångårig erfarenhet. Det kommer att ta flera år innan man uppnår samma kompetens och kunskap. Kontoret i Örebro har haft låg personalomsättning som medfört stabilitet för både företaget och kunderna.

-          Nu lägger vi all fokus på våra medlemmars bästa och det gör vi naturligtvis i samarbete med arbetsgivaren, säger Elisabeth Sandblom.

Även FTFs förbundsordförande Anders Johansson ser bekymrat på situationen:

-          Det är oerhört tråkigt när våra medlemmar mister sina anställningar vid omorganisationer inom företagen. Att försöka skära i kostnaderna genom att lägga ner kontor, slå ihop enheter och kapa närheten till kunderna leder oftast till sämre psykosocial arbetsmiljö för medarbetarna och sämre rådgivning för kunderna. Det har vi sett många exempel på i branschen, säger Anders Johansson.

För ytterligare information kontakta Annis Prhat, pressansvarig FTF, 070-240 95 96.

FTF organiserar över 13 000 anställda inom försäkrings- och finansbranschen och har medlemmar inom alla yrkeskategorier, från skadereglerare via kundtjänst till banktjänstemän och jurister. Över 800 av branschens chefer är med i förbundet. FTF är en partipolitisk obunden facklig organisation och en del av TCO.

Taggar:

FTF

Citat

Nu lägger vi all fokus på våra medlemmars bästa och det gör vi naturligtvis i samarbete med arbetsgivaren.
Elisabeth Sandblom