Fujitsu Siemens Computers driver Grid Computing-tekniken framåt

Fujitsu Siemens Computers driver Grid Computing-tekniken framåt Europas ledande IT-leverantör, Fujitsu Siemens Computers, gör nu gemensam sak med andra ledande företag i branschen i syfte att utveckla systemlösningar som bygger på virtualisering av servrar och servernätverk (Grid Computing). Samarbetet sker inom ramen för konsortiet the Enterprise Grid Alliance (EGA) som även ska påskynda utrullningen av denna typ av lösningar. EGA har grundats för att få fler att anamma den virtuella servertekniken och för att ta fram tydliga riktlinjer till en industristandard. Fujitsu Siemens Computers och Fujitsugruppen har genom betydande investeringar i tekniken försäkrat sig om att företagens produkter är redo för virtualisering och servernätverk som ger datakraft efter behov. De har också, inom ramen för verksamhetskritisk IT, varit något av pionjärer på området i och med introduktionen av FlexFrame for mySAP Business Suite och PRIMECLUSTER. Fujitsu Siemens Computers kommer bland annat att bidra med sin väldokumenterade erfarenhet på området. Grunden för tekniken är klar: minskad komplexitet och ökad flexibilitet. Och för att uppnå detta har Fujitsu Siemens Computers, på uppdrag av Fujitsugruppen, utvecklat FlexFrame for mySAP Business Suite som är den första kompletta produkten för servervirtualisering - för affärsapplikationer - på marknaden. Lösningen har blivit något av en blåkopia för paketering av virtuella serverresurser. PRIMECLUSTER erbjuder, som en viktig del av Fujitsu Siemens Computers vision om servernätverk, en kraftfull lösning med sammanlänkade servrar för maximal tillgänglighet och skalbarhet. PRIMECLUSTER:s verktyg gör det enkelt att implementera hög tillgänglighet och oöverträffad skalbarhet för vilken applikation som helst i dagens mångfasetterade verksamheter. Den banar väg för ett effektivt utnyttjande av gemensamma serverresurser i datahallar, vilket markant ökar dagens vanligtvis mycket låga nyttjandegrad av servrar som är konfigurerade för särskilda applikationer. EGA är en öppen, oberoende och företagsneutral sammanslutning som vill uppmärksamma vikten av att ha affärsapplikationer i servernätverk. Tyngdpunkten kommer inledningsvis att ligga på referensmodeller, säkerhet, redovisning och marknadsföring. Man kommer också att ta sig an de hinder som finns vid användning av datanätverk genom att lyfta fram bra exempel och lösningar som är öppna och tvärfunktionella. Genom att fokusera på behoven gör EGA det möjligt för verksamheter att uppnå de många fördelar som virtualiseringstekniken innebär: snabbare respons på förändrade verksamhetsbehov, större möjligheter att anpassa datakraften efter behov, höjd servicenivå och sänkta IT-kostnader. Fujitsu Siemens Computers, som representerar en bred sammanslutning ledande teknikföretag, ska tillsammans med övriga medlemmar i konsortiet - EMC, Intel, HP, NEC, Network Appliance, Oracle och Sun Microsystems - nu få fler att upptäcka fördelarna med virtuella serverlösningar. För ytterligare information, kontakta: Peter Nordlund, Business Development Manager, 08-5888 8273 Annika Sundequist, Marketing & PR Coordinator, telefon 08-5888 8214 Om Fujitsu Siemens Computers Fujitsu Siemens Computers är Europas ledande IT-företag med fokus på nästa generations mobila och verksamhetskritiska produkter, tjänster och lösningar. Företagets breda produktportfölj innehåller allt från handdatorer till ledande infrastruktur-lösningar för mycket stora verksamheter. Företaget har en stark närvaro på alla nyckelmarknader i Europa, Mellanöstern och Afrika. Med ägarnas Fujitsu Limited och Siemens AG samlade styrka, innovativa kraft och globala räckvidd i ryggen, kan Fujitsu Siemens möta behoven hos såväl internationella koncerner som små och medelstora verksamheter och privatpersoner. Företagets Sverigekontor finns i Upplands Väsby utanför Stockholm och den indirekta säljmodellen är vår ledstjärna. Fujitsu Siemens är vidare godkänt av Statskontoret som leverantör av stationära och bärbara datorer samt servrar. Det finns mer information på www.fujitsu-siemens.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/22/20040422BIT00870/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/22/20040422BIT00870/wkr0002.pdf