Fujitsu bäst på miljö enligt Computerworld

Computerworld, ett av världens mest välrenommerade IT-medier, har utsett Fujitsu till det mest miljövänliga IT-företaget i sin årliga listning Top 12 Green-IT Vendors. Bland 70 anmälda företag valdes 12 finalister ut och Fujitsu vann genom att visa sig vara bäst på att minska energiförbrukningen i sin IT-utrustning samt vara bäst på att använda teknik som minskar energiförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Det här är en internationell utmärkelse som skapar glädje och stolthet inom hela Fujitsu, säger Peter Kopelman, vd för Fujitsu Sverige. Vi ska leva som vi lär och utmärkelsen är ett tydligt bevis på att vårt miljöarbete genomsyrar hela processen - inte bara hos våra kunder utan också i vårt eget företag.

Computerworld identifierar och belönar varje år företag som genomför smarta, effektiva strategier för att uppnå grön IT. I år medverkade sjuttio företag och organisationer i Computerworlds rankning och av dessa hamnade tolv på den eftertraktade topplistan. Företagen mäts på hur de minskar energiförbrukningen i sin IT-utrustning och hur teknik används för att spara energi och minska koldioxidutsläpp. Baserat på ett viktningssystem utses sedan de tolv finalisterna och av dessa koras en segrare.

Fujitsu har under många år arbetat aktivt med sitt miljöarbete. Företagets hållbarhetsstrategier säkerställer ett kontinuerligt förbättringsarbete där minimerad miljöpåverkan och lägre koldioxidutsläpp är centrala delar. Hållbarhetspolicyn Fujitsu Green Policy 2020 har ett tydligt mål – de globala kundernas koldioxidutsläpp ska minska med 30 miljoner ton vid slutet av detta årtionde.

Fujitsu har varit med i Computerworlds rankning sedan starten för fyra år sedan. Redan förra året nådde företaget förstaplatsen. Fujitsu är det första företag som får utmärkelsen två gånger i rad. Fujitsu rankas också högt av Gartner och Världsnaturfonden i deras ”Global Low-Carbon and Environmental Leadership”. Fujitsu medverkade också i 2011 Newsweek Green Global 500 Ranking.

Se Computerworlds hela lista på: http://www.computerworld.com/s/article/358887/2011_Top_Green_IT_Vendors

För mer information, var vänlig kontakta:

Björn Landerberg, Head of Marketing & Communications, Fujitsu
E-post: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Om Fujitsu

Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation.  Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt. Svenska Fujitsu har 1 200 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i över 100 länder och huvudkontor i Tokyo, Japan. Bolaget rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,5 biljoner yen (55 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2011.

Taggar: