Fujitsu diskuterar hållbar IT i FN-ledda RIO+20

Idag den 20 juni inleds RIO+20 i Rio de Janeiro, en FN ledd konferens som fokuserar på hållbar utveckling. Målet med konferensen är bland annat att diskutera grön tillväxt och fattigdomsbekämpning. Fujitsu finns på plats och kommer bland annat att prata om hur en av världens snabbaste superdatorer, K computer, kan vara del i arbetet.

Fujitsu närvarar i den japanska paviljongen och ett forum om hållbart företagande som sker i anslutning till konferensen. Fujitsus fokus under konferensen kommer att kretsa kring ITs roll för det hållbara samhället, bland annat genom att presentera K Computer, en av världens snabbaste superdatorer.

FN arrangerar konferensen med målet att skapa ett forum för världens ledare att diskutera den framtida riktningen för hållbar utveckling samt för att förnya deltagarländernas politiska åtaganden för hållbarhet. I år är temat för konferensen ”Grön ekonomi inom ramen för hållbar utveckling och fattigdomsbekämpning” samt ”Det institutionella ramverket för hållbar utveckling” – det vill säga hur regler och organisationer ska se ut gällande hållbar utveckling.

Fujitsu finns på plats i den japanska paviljongen på Rio+20 och deltar i två sessioner inom Corporate Sustainability forum som går parallellt med konferensen.

• 16 juni – Initatives on biodiversity and ecosystem services (Corporate Sustainability Forum)
  • 18 juni – Sustainable Society and ICT (Corporate Sustainability Forum)
  • 21 juni – Sustainable Society and ICT (Rio+20)

Fujitsu är en av grundarna till Stockholm Water Prize som SIWI delar ut till företag, personer eller organisationer som anses bidra till skyddandet av världens vattenresurser. Under Rio+20 kommer även SIWI, Stockholm International Water Institute finnas på plats i den Svenska Paviljongen.

För mer information, var vänlig kontakta:

Björn Landerberg, Head of Marketing & Communications, Fujitsu
E-post: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Om Fujitsu
Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation.  Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt. Svenska Fujitsu har 1100 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i över 100 länder och huvudkontor i Tokyo, Japan. Bolaget rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,5 biljoner yen (54 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2012.

Taggar: