Fujitsu förbereder 430 Axfood-butiker för mobila betalningar

Fujitsu har inlett arbetet med att byta ut 2500 betalterminaler i 430 av Axfoods butiker. Bland butikerna finns Hemköp, Willys, Axfood Snabbgroos och Tempo. Inom ramen av projektet innefattas även installation av teknik som gör det möjligt för butikernas kunder att betala med smartphone, bland annat genom Near Field Communication (NFC).

De nya betalterminalerna är anpassade för den svenska marknaden där kontantlösa betalningssätt blir allt mer aktuellt. Terminalerna är utrustade med större mer lättläsliga pekskärmar för en mer intuitiv användarupplevelse. Det touch-baserade gränssnittet möjliggör en högre grad av interaktivitet för kunden som gör betalningstillfället smidigare.

– Det här är ett stort steg för svensk handel och vi är glada att Axfood ger oss förtroende att installera lösningar för framtidens betalningar i butik. Axfood har varit långt fram i utvecklingen sedan en tid tillbaka, vi ser deras beslut att satsa på tekniken som en kvittens på att det är nu mobilen som betalmedel blir verklighet, säger Lennart Mobäck, Retail Solutions, Fujitsu

Terminalerna har även en utökad minneskapacitet som innebär att transaktioner kan hanteras snabbare än tidigare. Som del av installationerna förbereds kassor för betalning via Near Field Communication, en teknik som idag finns i smarta telefoner från flertalet ledande tillverkare.

För att underlätta för personalen i butik kommer Fujitsu utöver själva implementationsprojektet även att hjälpa Axfood med service och support.

– Fujitsu är vår huvudleverantör av IT-tjänster för vår butiksverksamhet och vi ser betydande fördelar i att Fujitsu nu hjälper oss att implementera den nya betalplattformen samtidigt som Fujitsu vartefter projektet fortskrider övertar service och support av den nya betalplattformen vilket frigör tid och resurser för vår butikspersonal, säger Jan Lindmark, CIO på Axfood.

Projektet beräknas vara avslutat i slutet av juni månad. Då kommer Axfoods kunder även att kunna betala med sin smartphone i majoriteten av Axfoods butiker. I dagsläget är det två olika smartphone-baserade betalningslösningar som erbjuds i butikerna, Seamless SEQR och Swedbanks BART.

För mer information, vänligen kontakta:

Lennart Mobäck
Retail Solutions
E-post: lennart.mobäck@se.fujitsu.com

Björn Landerberg,
Head of Marketing & Communications
E-post: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Om Fujitsu

Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation.  Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt. Svenska Fujitsu har 1100 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i över 100 länder och huvudkontor i Tokyo, Japan. Bolaget rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,5 biljoner yen (54 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2012.

Taggar: