Fujitsu och Toshiba förlänger flerårigt samarbete

Sedan 2005 har Fujitsu levererat IT-tjänster inom Service Desk, WAN/LAN samt centrala applikationer och servrar till Toshiba. Nu förlängs avtalet en andra gång vilket innebär att samarbetet snart kommer att ha löpt under 10 år.

2005 inledde Fujitsu arbetet med att migrera hela Toshibas nordiska IT-infrastruktur till Fujitsu, som nu driftar den som en fristående infrastruktur som fortfarande passar in i Toshibas europeiska IT-miljö.

– Outsourcing av IT-tjänster är en tuff bransch. Därför är det centralt att leverera med en jämn kvalité och erbjuda långsiktigt hållbara och kostnadseffektiva lösningar. Toshiba är ett högteknologiskt företag som ställer höga krav på kostnadseffektivitet och långsiktiga lösningar, därför känns det extra bra att de väljer att fortsätta med Fujitsu, säger Björn Ekelund, Account Manager på Fujitsu Sverige.

Förlängningen innebär att Fujitsu fortsätter att leverera lösningar inom ramen för avtalet vilket innehåller; Lotus Domino som tjänst, drift, underhåll och utveckling av centraliserade servrar och leverans av WAN, hantering samt service av LAN och flerspråkig Service Desk.

– Fujitsu har visat sig vara en pålitlig partner i hanteringen av vår IT-infrastruktur. Vi är övertygade om att de kommer att fortsätta leverera med samma höga kvalité och är därför glada att förlänga vårt avtal, säger Arne Degerman, CFO på Toshiba.

För mer information, var vänlig kontakta:

Björn Landerberg
Head of Marketing & Communications, Fujitsu Sverige
E-post: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Arne Degerman
CFO, Toshiba
E-post: arne.degerman@toshibatec-tnd.com

Om Toshiba
Toshiba TEC Nordic erbjuder multifunktionsskrivare, streckkodsskrivare, lösningar för dokumenthantering samt support och service för den nordiska marknaden. Huvudkontoret ligger i Solna, Sverige, med filial i Finland och distributörer i Danmark och Norge. Toshiba TEC Nordic har ca 150 anställda och 2011 omsatte företaget 464 miljoner kronor. Toshiba TEC Nordic är ett bolag inom Toshiba Corporation, Tokyo, med totalt cirka 210 000 anställda globalt. Total omsättning under räkenskapsåret 2011 var 6 100 miljarder yen (74 miljarder USD).

Mer information på www.toshibatec-tnd.com.

Om Fujitsu

Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation.  Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt. Svenska Fujitsu har 1100 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i över 100 länder och huvudkontor i Tokyo, Japan. Bolaget rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,5 biljoner yen (54 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2012.

Taggar: