Fujitsu skapar framtidens e-förvaltning

Fujitsu har tillsammans med myndigheter i fyra länder beviljats anslag för att utveckla framtidens e-förvaltning. Anslaget beviljas bland annat av svenska innovationsmyndigheten Vinnova. Målet med projektet är att skapa ett e-förvaltningssystem som kan komma att användas av flera nordiska och baltiska myndigheter.

Fujitsu har nu beviljats anslag för sitt projekt Citizen eHub, ett projekt vars mål är att skapa framtidens e-förvaltning. Anslaget har beviljats av Vinnova, dess motsvarighet i Norge; NordForsk, isländska RANNIS och Estlands kommunikationsministerium.

Syftet med projektet är att skapa en affärsmodell för implementeringen av en digital plattform för myndighetskontakter. När projektet är slutfört förväntas Fujitsu kunna leverera en fungerande småskalig prototyp för kommunikation mellan myndighet och medborgare.

– Då människors sätt att kommunicera ständigt förändras så måste myndigheter anpassa sig. Vi vill lansera en plattform att testa mot invånare i något av de fyra länderna för att visa möjligheterna hos nästa generations e-förvaltning, säger Urban Bertling, ansvarig för Open Source E-Goverment solutions på Fujitsu.

Fujitsu samarbetar med parter från fyra länder. Sverige representeras av utbildningsförvaltningen hos Stockholms Stad, en av de största svenska myndigheterna mätt i antalet kontakttillfällen med medborgare. Island representeras av Reykavik Stad, en myndighet som redan ligger i framkant inom e-förvaltning. Även Estniska e-Governance Academy och Finska Vasa Yrkeshögskola är del i projektet.

– När projektet väl är slutfört vill vi ha skapat en fullt fungerande tjänst som kan ligga till grund för hur e-förvaltningen kan se ut i framtiden. Citizen eHub är ett spännande projekt med stor potential att forma hur människor kan kommunicera med myndigheter i framtiden, fortsätter Bertling.

För mer information, var vänlig kontakta:
Urban Bertling
Open Source E-Goverment solutions
Tel: +46 (0)13-489 60 67
Cell phone: +46 (0)707 9380 46
E-mail: urban.bertling@se.fujitsu.com

Om Citizen-Centric eGovernment Services
Syftet med utlysningen efter Citizen-Centric eGovernment Services är att skapa nya samarbetsmodeller, företagslösningar och digitaliserade tjänster inom E-förvaltning. Utlysningen har skett i ett samarbete med svenska Vinnova, Isländska NordForsk och Estlands kommunikationsministerium. Förutom Citizen E-hub så har även projekt rörande medborgares möjligheter att ta del av myndigheters statistik, ansöka om byggtillstånd via elektronisk väg och få arkivåtkomst via nätet och en säker e-health plattform för Android.

Om Fujitsu

Fujitsu i Norden är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation. Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Norden som globalt. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu i Norden är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i 70 länder och huvudkontor i Tokyo, Japan. Bolaget rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,6 biljoner yen (50 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2010. Fujitsu är i dag ledande inom Lean IT i Sverige, framför allt för ServiceDesks. Fujitsu prioriterar miljöarbetet – ett exempel är datorer certifierade för den Nordiska Svanen samt EnergyStar-anpassade servrar.

Taggar: