Fujitsu tar hand om Kontantens uttagsautomater

Fujitsu har slutit ett nytt samarbetsavtal med Kontanten om hantering av uttagsautomater runt om i Sverige. Avtalet omfattar övervakning, incidenthantering och teknisk service av Kontantens automater.

Avgörande för Kontantens beslut att byta leverantör till Fujitsu var förmågan att serva en ständigt växande flotta av uttagsautomater till en konkurrenskraftig kostnad och god möjlighet att agera proaktivt.

– Kontantens verksamhet växer snabbt och vårt uppdrag växer med dem. Idag har Kontanten fler uttagsautomater än såväl Nordea och SEB som Handelsbanken. De kommer snart vara den ledande enskilda aktören inom transaktionshantering genom uttagsautomater vilket ställer höga krav på vår möjlighet att skala tjänsterna, säger Lennart Mobäck, Fujitsu Branch Solutions.

Som en del av avtalet ska Fujitsu även samverka med Kontanten för att hitta möjliga förbättringar och besparingar inom verksamheten, något som ställer krav på förmåga att agera proaktivt och hålla en hög nivå av innovation. Fujitsu har sedan tidigare erfarenhet av att leverera liknande tjänster till fem av Sveriges största banker.

– Vi har stor tilltro till Fujitsu och är övertygade om att de kommer vara en pålitlig partner som vi kan fortsätta att växa med. Vi befinner oss i en expansiv fas där våra samarbetspartners måste kunna leverera tjänster långsiktigt i takt med att automatflottan växer, säger Gunnar Jacobson, vd på Kontanten.

Senast den första oktober 2012 kommer Kontantens samtliga uttagsautomater innefattas av det nya avtalet. Avtalet löper sedan under tre år.

För mer information, var vänlig kontakta:

Magnus Löfgren
Kundansvarig, Fujitsu
Telefon:  070-458 84 25

E-post: magnus.lofgren@se.fujitsu.com

Gunnar Jacobsson
Vd, Kontanten
E-post: gunnar.jacobson@kontanten.se

Björn Landerberg
Head of Marketing & Communications, Fujitsu
E-post: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Om Fujitsu

Fujitsu är det ledande japanska företaget inom IT och kommunikation (ICT) och erbjuder en komplett portfölj av produkter, lösningar och tjänster. Över 170 000 medarbetare hjälper kunder i fler än 100 länder. Vi använder vår erfarenhet och kraften i ICT för att skapa framtidens samhälle tillsammans med våra kunder. Fujitsu i Sverige har cirka 1 200 medarbetare och ett heltäckande erbjudande inom IT och kommunikation, med kontor över hela landet. Fujitsu Limited (TSE:6702) rapporterade en konsoliderad omsättning på 55 miljarder USD vid det finansiella årets slut, 31 mars 2011.

Om Kontanten

Kontanten AB är Sveriges första oberoende operatör av uttagsautomater.  Målet är att vara ett rikstäckande komplement till bankernas uttagsautomater. Kontanten placerar automaterna på platser där många rör sig som gallerior, varuhus, tågstationer, bensinstationer och butikskedjor. Automaterna är utrustade med ett högteknologiskt säkerhetssystem med avancerad infärgningsteknik som gör pengarna oanvändbara vid fel hantering. Kontanten AB startades 2003, är svenskt och privatägt. Kontanten har idag avtal med bl.a. 7-Eleven, Pressbyrån, Hemköp, Willys, Statoil, Unibail Rodamco, KF/Coop, City Gross, Swedavia, Atrium Ljungberg och KF Fastigheter.

Taggar:

Citat