Fujitsu tecknar avtal med CSN och SPV

Den 11:e december meddelade SPV och CSN att Fujitsu väljs som leverantör inom fyra av fem anbudsområden i ramavtalet för konsulttjänster inom IT-verksamheten. Då de båda myndigheterna har sina huvudkontor i Sundsvall är det Fujitsu i Sundsvall som har huvudansvaret för uppdraget.

Ramavtalet innebär att Centrala Studiestödsnämnden (CSN) och Statens tjänstepensionsverk (SPV) avropar IT-tjänster inom ledning och styrning, systemutveckling och systemförvaltning, infrastruktur samt informationssäkerhet från bland annat Fujitsu.

– Det här är en glad nyhet att avsluta året med och visar vår bredd som leverantör av IT-konsulttjänster Vi har sedan starten för tre år sedan haft visionen att bli ett av Sundsvalls fem största ICT-företag, nu börjar det bli verklighet. Vi har redan ramavtal med såväl Bolagsverket som Försäkringskassan och vi ser fram emot att få börja arbeta med CSN och SPV, säger Petter Borling, konsultchef på Fujitsu i Sundsvall.

Ramavtalet avser ett brett område av tjänster och kan komma hanteras av anställda inom hela den svenska Fujitsu-organisationen. Då konsulttjänster utgör en stor del av avtalet vilket ofta fordrar konsulter på plats hos kunden kan det bli aktuellt att rekrytera för Fujitsu i Sundsvall.

– Fujitsu har ett samlat svenskt erbjudande och kvalificerad personal lokalt inom alla våra tjänsteområden. Vi kan även dra nytta av Fujitsus geografiska spridning så att exakt rätt kompetens tillförs våra projekt, något som även är en stark tillgång i uppdrag som inte kräver lokal närvaro. För att möta den potentiella efterfrågan har vi all anledning att öka rekryteringstakten av fler seniora medarbetare till vårt kontor i Sundsvall, säger Peter Hultén, regionchef på Fujitsu

Upphandlingen ställde krav på erfarenheter inom bland annat ledning, projektledning, analys och utveckling av IT system och arbete med riskanalyser inom IT-miljöer.

Ramavtalet planeras tecknas 2013 och löper under ett år med möjlighet till upp till två års förlängning. Totalvärdet av de nya avtalen som ingick i upphandlingen är 200 miljoner kronor.

För mer information, var vänlig kontakta:
Petter Borling, Konsultchef, Fujitsu

Telefon: 0707 – 937 119
E-post: petter.borling@se.fujitsu.com

Fredrik Hultén, Regionchef, Fujitsu

Telefon: 0702 – 648 810
E-post: fredrik.hulten@se.fujitsu.com

Björn Landerberg, Head of Marketing & Communications Fujitsu
Telefon: 0739 – 733 603
E-post: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Om Fujitsu

Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation.  Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt. Svenska Fujitsu har 1100 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i över 100 länder och huvudkontor i Tokyo, Japan. Bolaget rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,5 biljoner yen (54 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2012.

Taggar: