Fujitsus robot ska klara högskoleprovet

Nu på onsdag släpps resultaten för det svenska högskoleprovet, samtidigt pågår ett samarbete på andra sidan jorden med målet att skapa en robot som kan klara tillträdesprovet för ett av Japans mest prestigefulla universitet.

Projektet är ett samarbete mellan Fujitsu Laboratories och Japan's National Institute of Informatics (NII). Fujitsus roll i projektet är att lära roboten matematik. Resultatet av deras arbete kommer kombineras med de andra parterna i projektet för att skapa en artificiell intelligens som klarar av de tuffa frågorna inom världshistoria, samhällskunskap, kemi, fysik, matematik, trigonometri och språk.

Problemet kan tyckas något enkelt då miniräknare och datorer sedan länge kunnat användas för att lösa matematiska problem, men då har problemen redan tolkats av en människa. Den största utmaningen för Fujitsu ligger därför i att lära roboten att tolka problemet på samma sätt som en människa, för att sedan väga möjliga sätt att tolka och lösa problemet innan själva beräkningarna tar vid.

De japanska universiteten kombinerar ofta det nationella högskoleprovet med ytterligare universitets- och ämnesspecifika prov. Målet för de deltagande företagen och NII är att 2021 klara av inträdesprovet till prestigeuniversitetet Todai University, men redan 2016 ska roboten klara japans nationella högskoleprov med höga poäng.

För att läsa mer om projektet, se det officiella pressmeddelandet från Fujitsu Laboratories

Bilder

Processen för att tolka och lösa ett matematiskt problem utformat för en människa

Projektets logotyp

För mer information, var vänlig kontakta:

Björn Landerberg
Head of Marketing & Communications, Fujitsu Sverige
E-post: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Om Fujitsu

Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation.  Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt. Svenska Fujitsu har 1100 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i över 100 länder och huvudkontor i Tokyo, Japan. Bolaget rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,5 biljoner yen (54 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2012.

Taggar: