Ny säkerhetsteknik i bankomaterna

Sveriges banker i samarbete med Fujitsu och Bankföreningen, inför en ny avancerad skyddsteknik för att förhindra skimning.

Efter beslut i Svenska Bankföreningen pågår nu ett arbete som innebär att Fujitsu utrustar bankernas samtliga uttagsautomater med en ny avancerad teknik som förhindrar kopiering av kortuppgifter, så kallad skimning. Totalt skall ca 3000 automater förses med den nya säkerhetstekniken.

– Kunderna måste kunna känna sig trygga när de betalar med kort. Den nya tekniken är en av de mest avancerade som finns på marknaden och den kommer att ytterligare försvåra kopiering av kortuppgifter, säger Pär Karlsson, säkerhetsexpert på Bankföreningen.

Koordinerat av Svenska Bankföreningen har bankerna och Fujitsu utarbetat en säkerhetsplattform med hänsyn tagen till svenska förhållanden.

– Vid utformningen av den tekniska säkerhetsplattformen har hänsyn tagits till tekniska förutsättningar i Sverige vilket ökar säkerheten. Förutom att tekniken är mycket avancerad, möjliggör plattformen att säkerhetslösningen kan införas på olika sätt i automaterna vilket ytterligare försvårar angrepp och än mer ökar den totala säkerheten, säger Lennart Mobäck, kundansvarig på Fujitsu Sverige.

Mer information, var vänlig kontakta:
Lennart Mobäck
Vertical Solutions
E-post: lennart.mobäck@se.fujitsu.com

Björn Landerberg,
Head of Marketing & Communications
E-post: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Om Fujitsu

Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation.  Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt.   Svenska Fujitsu har 1 000 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i 70 länder och huvudkontor i Tokyo, Japan. Bolaget rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,5 biljoner yen (55 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2011.

Taggar: