Sida tecknar avtal med Fujitsu

I fredags tecknade Fujitsu avtalet med Sida gällande outsourcingtjänster. Affären innebär att Fujitsu ska leverera en helhetslösning för Sidas IT, som omfattar allt från datacenter till skrivare, mobila klienter och service desk. Värdet på affären uppgår till 100 miljoner kronor och sträcker sig över fem år.

Fujitsu valdes som helhetsleverantör gällande IT-drift av Sida i december genom förnyad konkurrensutsättning på Kammarkollegiets ramavtal. Affären som nu tecknats innebär att Fujitsu kommer att ha ett helhetsansvar för Sida:s IT-infrastruktur.

Då Sida har som mål att effektivisera sin IT-infrastruktur kommer en stor del av arbetet vara en omkonstruktion och optimering av den nuvarande IT-miljön. Inom avtalet ingår Sidas tre svenska kontor och 30 av deras fältkontor utomlands.

– Sida:s personal är ofta på resande fot. Därför är mobilitet en viktig faktor samtidigt som åtkomst till de centrala systemen även måste prioriteras. Då med Sida:s syfte är att bidra till att minska fattigdomen i världen är det extra viktigt att samtidigt effektivisera och sänka kostnader, säger Pia Kullström, försäljningsdirektör på Fujitsu

SIDA har under 2009-2011 arbetat med att göra sin IT grönare genom bland annat minska antalet utskrifter och virtualisera servrar. Som en del av miljöarbetet så undersöks även möjligheten att låta en del av datorerna som omfattas av avtalet utgöras av Fujitsus Svanenmärkta datorer.

För mer information, var vänlig kontakta:
Pia Kullström,
Försäljningsdirektör, Fujitsu

E-post: pia.kullstrom@se.fujitsu.com

Björn Landerberg,
Head of Marketing & Communications, Fujitsu
E-post: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Om Fujitsu

Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation.  Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt. Svenska Fujitsu har 1100 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i över 100 länder och huvudkontor i Tokyo, Japan. Bolaget rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,5 biljoner yen (54 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2012.

Taggar: