Tre miljoner invånare testar framtidens e-förvaltning

Citizen e-hub är ett plattformsoberoende gränssnitt mellan invånare och de myndigheter och företag som är en del av deras vardag. Målet med projektet är att lansera en fungerande storskalig prototyp tillgängligt för invånare i Sverige, Island och Estland under 2012-2013. Prototypen kommer att vara molnbaserad och ska lätt kunna skalas upp för att ansluta fler länder.

– I bästa fall kan man som förälder i Stockholm inom ett år ha möjlighet att se matsedeln på sina barns skola, ta del av närvarorapporteringen eller boka service för bilen, allt i samma plattformsoberoende app, säger Urban Bertling, ansvarig för Open Source E-Goverment Solutions på Fujitsu

Projektet omfattar kommunala tjänster i Stockholm, Karlskoga och Oxelösund. Förutom de svenska medlemmarna finns även planer för projekt i Reykjavik och i estländska Tartu. Målet är att skapa en storskalig prototyp av plattformen Citizen e-hub, som ska finnas tillgänglig för medborgare i de medverkande städerna. Går allt som planerat kommer även statliga tjänster att göras tillgängliga varefter projektet växer.

– Resultatet ska vara ett alternativ till kontakt med myndigheterna för invånarna. Målet är att göra livet enklare och kontakten mindre komplicerad. Vissa myndigheter och företag erbjuder redan e-tjänster i form av frånvarorapporering och liknande. Vårt mål är att skapa en hubb där alla e-tjänster kan samlas oavsett offentlig eller privat sektor, fortsätter Urban Bertling

Även den privata sektorn ska ha möjligheter att erbjuda e-tjänster genom Citizen e-hub. Fujitsu planerar att utveckla ett API för att möjliggöra integration av befintliga e-tjänster, men jobbar samtidigt på att anpassa tjänsten efter existerande API:er.

För mer information, var vänlig kontakta:
Urban Bertling, Open Source E-Goverment solutions
Telefon: +46 (0)13-489 60 67
Mobil: +46 (0)707 9380 46
E-post: urban.bertling@se.fujitsu.com

Björn Landerberg, Head of Marketing & Communications, Fujitsu
E-post: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Om Fujitsu

Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation.  Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt. Svenska Fujitsu har 1 200 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i över 100 länder och huvudkontor i Tokyo, Japan. Bolaget rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,5 biljoner yen (55 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2011.

Taggar:

Snabbfakta

Ta del av barnens frånvarorapport från skolan, deklarera, gör bankärenden, boka tid med doktorn eller beställ service för bilen. Citizen e-hub är Fujitsus satsning på att samla alla e-tjänster på en och samma plats. Projektet, som nu beviljats ett andra anslag från Vinnova, kommer att kunna omfatta tre miljoner invånare i tre länder. I Sverige ingår inledningsvis Stockholm Stad, Karlskoga och Oxelösund i projektet, efter hand ska fler kommuner välkomnas in.