SYSTEMBOLAGET STORSATSAR PÅ KVALITETSALE

Report this content

Segmentet ale växte under fjolåret med hela 10 procent, en siffra som är klart högre än Systembolagets totala försäljningsökning. Fuller’s ESB ökade under samma period med hela 24 procent, ett tydligt tecken på att de svenska konsumenterna på allvar börjat få upp ögonen för högkvalitativ ale och även under en period av ekonomisk nedgång är beredda att betala litet mer för nöjet att njuta av sådan.

Sett i det ljuset är det givetvis glädjande att Systembolaget 1 april lanserar två ale av mycket hög kvalitet med bred distribution. ”Att Fuller’s i hård konkurrens vunnit båda dessa offertförfrågningar är vi mycket stolta över.” säger Alexander Jerräng, produktchef för öl på Arvid Nordquist H.A.B.

“We are extremely happy to see the rapidly growing volumes on the Swedish market. It is positioning itself as one of our most important export markets” säger Michael Campbell-Lamerton, exportdirektör på Fuller’s.

De två alesorterna är:

Fuller’s India Pale Ale
Namnet India Pale Ale, IPA, kommer från kolonialtiden då ale transporterades sjövägen från England till Indien. För att klara den långa sjöresan bryggdes ölet med extra hög stamvörtstyrka och fick också en ovanligt generös humling, humle har konserverande egenskaper. Detta sammantaget ger ett öl som är både fylligare och friskare en ”vanlig” ale.
Fuller’s IPA är bottle conditioned och kommer alltså att fortsätta att utvecklas på flaskan.
Kuriosa: Detta är första gången någonsin som Fuller’s brygger en bottle conditioned IPA. Varför? Jo, Systembolaget frågade efter en – och Fuller’s vann blindprovningen. Inte så illa för ett första försök

Fuller’s Golden Pride
Om ESB är en turboutgåva av London Pride är Golden Pride snarast att betrakta som turbovarianten av ESB. Här finns det extra av allt. Till en början bryggdes det i en mycket begränsad upplaga och användes som julgåva till Fuller’s viktigaste kunder, idag säljs det som ett superpremium ale i litet större skala, produktionen är ungefär 1 miljon liter om året.
Golden Pride har en imponerande fyllighet och med 8,5 procent alkohol är det kanske inte konstigt att ölgurun Michael Jackson kallar det ”the Cognac of beers”.

För ytterligare information kontakta:
Alexander Jerräng, Nordisk produktchef
alexander.jerräng@arvidnordquist.se