Brooklyn Brewery’s contentfilmer blir extramaterial till långfilmen Aniara

Tidigare i år producerade Fully Studios en serie branded content-avsnitt på uppdrag av Brooklyn Brewery. Avsnitten fokuserade på personer bakom filmen Aniara och togs fram i samband med bryggeriets lansering av den alkoholfria ölen ”Special Effects”. Nu släpps Aniara på Blu-ray – och branded content-serien tar plats bland extramaterialet.

Miniserien består av tre avsnitt och i centrum står personer ansvariga för VFX, scenografi och ljud på den svenska sci fi-filmen Aniara. Nu släpps filmen till handeln och branded content-avsnitten har förevigats med en plats som extramaterial på Blu-ray-utgåvan.

– Det var väldigt överraskande och såklart superkul att de ville använda vårt material. Aniara är en fantastiskt film och något så ovanligt som ett svenskt rymdepos. Att produktionsbolaget vill ge ut Aniara tillsammans med Brooklyn Brewery’s filmer säger en del om poängen med branded content. Att berätta något, snarare än att endast sälja en produkt, säger Jakob Åhl, Head of Film på Fully Studios.

Branded content-serien Special Effects var en del av en större kampanj signerad kommunikationsbyrån Nom Agency, tidigare Pronto, och skedde i samarbete med Göteborgs Filmfestival.

Intervju med VFX supervisor Andreas Wicklund

Intervju med production designer Maja-Stina Åsberg

Intervju med sound designer Calle Wachtmeister

Jakob Åhl, Head of Film, Fully Studios
jakob.ahl@fullystudios.se

Fully Studios är en Digital nischstudio med fokus på digitala produkter, film och spel. Bland kunderna finns ICA, KappAhl, Pinchos och Brooklyn Brewery.