Fully Studios rekryterar från spelbranschen

Digitala nischstudion Fully Studios rekryterar två spelutvecklare för att möta marknadens behov av spel som kommunikationsverktyg. Programmerar-duon Mattias Ivarsson och Markus Boberg är de första som ansluter till den nya delen av den snabbväxande studion.

– Förfrågningarna om spelupplevelser i såväl marknadsföring som digital tjänsteutveckling ökar hela tiden, från så skilda sektorer som retail, finans och dagligvaruhandeln. Med den senaste tidens förstärkningar känner vi oss väl rustade för att möta det behovet, säger Robin Kollberg, Creative Director på Fully Studios.

Fully Studios har sitt huvudkontor i Göteborg men öppnade nyligen kontor i Stockholm. Studion kombinerar digitala tjänster med film, motion och spelmekanik. Varumärkesbyggande spel är studions senaste satsning.

– Sverige har några av världens främsta spelstudios. Och enligt Spelutvecklarindex har var tionde människa på jorden spelat ett svenskt spel. Vi har fokuserat på att föra in en del av den talangen i kommunikationsbranschen. För oss finns det stora lärdomar att dra av hur spel engagerar sina användare. Engagemang är som bekant något alla företag söker oavsett vilken tjänst eller produkt de ska lansera, säger Robin Kollberg.

Mattias Ivarsson, senast från Station Interactive, kommer att ta rollen som Lead Gameplay Programmer. Mattias är kanske mest känd som en av grundarna av den internationellt välrenommerade spelstudion Tarsier Studios i Malmö, där han också arbetade i drygt sju år.

– Eftersom vår kravbild var ganska snäv, blev det en relativt lång rekryteringsprocess. Vi ville hitta någon med erfarenhet av stora spelupplevelser med lansering på både konsol, dator och mobil. Och Mattias uppfyller alla de kraven, säger Robin Kollberg.

Lika svårt var det att hitta en person som kunde ansvara för multiplayer-programmering. En roll som fylls av indieutvecklaren Markus Boberg.

– Det är knappast någon hemlighet att de senaste årens mest populära spel spelas tillsammans, i realtid, över nätet. Samtidigt är just nätverks-programmering en av de mest komplexa disciplinerna inom spelutveckling. Vi headhuntade Markus på grund av hans imponerande nätverkskopplingar i tidigare spel, Säger Robin Kollberg.

Robin Kollberg, Creative Director på Fully Studios
robin.kollberg@fullystudios.se

Fully Studios är en digital nischstudio med fokus på digitala produkter, film och spel. Bland kunderna finns ICA, KappAhl, Stena Line och Castellum.

Citat

Förfrågningarna om spelupplevelser i såväl marknadsföring som digital tjänsteutveckling ökar hela tiden, från så skilda sektorer som retail, finans och dagligvaruhandeln. Med den senaste tidens förstärkningar känner vi oss väl rustade för att möta det behovet.
Robin Kollberg, Creative Director på Fully Studios.