200 nya bäddar, utökad skidskola och Audi-samarbete några av vinterns nyheter på Funäsdalsberget

Funäsdalsberget får tvåhundra nya bäddar till vintersäsongen. Samtidigt flyttar en av Sveriges bästa skidskolor, Kjaergaards skidskola, exklusivt till Funäsdalsberget. Anläggningen stärker också sin tävlings- och träningsprofil genom ett samarbete med Audi.

– Skivillage börjar ta form och fler hus står nu färdiga i Funäs Ski Lodge. Båda boendena har optimalt läge, i direkt anslutning till både skidområdet och byn. Vi satsar mycket på boendet och det är glädjande att det nu börjar falla på plats, säger Kevin Kirk, vd på Funäsdalens Alpina AB.

Skivillage och Funäs Ski Lodge
Lägenheter med ski in ski out-läge och gångavstånd till byn Funäsdalen. Totalt handlar det om drygt 200 nya bäddar fördelade på Funäs Ski Lodge och helt nybyggda skidbyn Skivillage. Sedan starten 2007 har totalt cirka 175 miljoner kronor investerats i nytt boende med cirka 500 bäddar kring Röstberget i Funäsdalsberget. De närmaste två åren kommer boenden med ytterligare 500 bäddar och med samma investeringsgrad att byggas runt 6-stolsliften på den östra sidan av Funäsdalsberget. Detaljplanerna för dessa godkändes våren 2011.

En av Sveriges bästa skidskolor exklusivt till Funäsdalsberget
Kjaergaards skidskola med 33 års erfarenhet av att driva skidskola är en av Sveriges bästa skidskolor och en av ett fåtal privata skidskolor som finns kvar i Sverige. Nu flyttar företaget hela sin verksamhet till Funäsdalsberget. Skidskolan kommer att utökas med barnaktiviteter alla eftermiddagar, från skidtävlingar till skattjakter. För vana åkare kommer man att hålla temaveckor med exempelvis offpiståkning och videoanalys.

Audi-samarbete med selftimer-bana
Selftimer-banan, uppförd i samarbete med Audi, lanserades i slutet på förra säsongen, men blir en nyhet för de flesta av årets besökare. I selftimer-banan kan kompisar eller familjer tävla mot varandra i en slalombana. Även en tävlingsbana för barn i Lolandet är en del i samarbetet med Audi, som också innebär att Audi kommer att synas på portar, flaggor och kläder samt vid starten och målet i alla tränings- och tävlingssammanhang.

Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB, tfn 0706-00 98 61, e-post: kevin.kirk@funasdalsberget.se

Funäsdalens Alpina AB, som har sitt säte i Funäsdalen och som ingår i Funäsfjällen, startade under våren 2007 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna är skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. Nya Funäsdalsberget invigdes i december 2007 med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2015.