Funäsdalsberget mot strömmen – redovisar en ökning i antal skiddagar med 16 procent

Funäsdalsberget går mot strömmen och redovisar en ökning med 16 procent i antal skiddagar säsongen 2010-2011 jämfört med förra säsongen.

– Ökningen är anmärkningsvärd och mycket positiv. Inte minst med tanke på att de andra större aktörerna redovisar en nedgång, säger Kevin Kirk, vd på Funäsdalens Alpina AB, som driver Funäsdalsberget.

Snösäkerhet, utmärkta förhållanden, öppning av 6-stolsliften redan den 27 oktober, många nya bäddar i ski in ski out-läge och flera landslag och klubbar på träning är förklaringar till framgången. Dessutom var Funäsdalsberget en av de sista anläggningarna att stänga för säsongen, den 28 april i år.

– Vi hade återigen Sveriges längsta säsong. Men vi har också en generellt positiv utveckling och många återkommande gäster tack vare våra mycket goda förutsättningar som passar både familjerna och världens bästa skid- och snowboardåkare, säger Kevin Kirk.

Den kalla vintern, och att påsken låg sent, är några förklaringar till den allmänna nedgången i de svenska fjällen. Enligt preliminära beräkningar från Slao (Svenska liftägares organisation) sålde de svenska skidanläggningarna liftkort för knappt 1,2 miljarder kronor exklusive moms under säsongen 2010–2011. Det är en minskning med 6,5 procent jämfört med föregående säsong.

– Det faktum att vi har en rekordsäsong bakom oss trots att stora delar av branschen har haft det relativt tufft är förstås en styrka. Det visar att vår satsning och varsamma utveckling av berget slagit väl ut. Hit kommer man för att uppleva äkta fjällmiljö. Jag tror att Funäsdalsberget och vår produkt kommer att attrahera ännu fler i framtiden, säger Kevin Kirk.

Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB, tfn 0706-00 98 61

Funäsdalens Alpina AB, som har sitt säte i Funäsdalen och som ingår i Funäsfjällen, startade under våren 2007 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna består av skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. Nya Funäsdalsberget invigdes i december 2007 med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2015.