Funäsdalsbergets snowboardpark utvald till Sverige-stopp på Nikes The Chosen Series – största tävlingen hittills i parken

Den 14 januari avgörs den svenska deltävlingen i Nikes stora europeiska snowboardtävling The Chosen Series i Funäsdalsbergets snowboardpark. Tävlingen är den största hittills i parken och en av de största amatörtävlingarna i Sverige. Funäsdalsberget valdes till stopp som en direkt följd av utnämnandet till Sveriges bästa park på Transition Winter Awards som avgjordes i november 2011.

– Det är fantastiskt roligt att Nike har valt Funäsdalsberget för sin stora Europatävling. Det blir den största tävlingen som vi har haft i parken och Nike satsar stort på varje tävlingsstopp, säger Jonas Wilhelmson, parkansvarig på Funäsdalsberget.

The Chosen Series är en big jump-tävling som går i nio länder över hela Europa. Tävlingen är endast öppen för amatörer, och tjejer och killar tävlar tillsammans. Under en jam session bedömer domarteamet bästa trick och stil. I svenska juryn kommer snowboardproffsen Kevin Bäckström, som även är Nikes värd för tävlingen i Sverige, och Hampus Mosesson att bedöma åkningen. Den svenska vinnaren får tillsammans med Kevin Bäckström representera Sverige vid den stora finalen i Österrike i april.

– Det här är en av de största amatörtävlingarna i Sverige och vi förväntar oss deltagare från alla de stora svenska skidorterna. Vårt mål är att Funäsfjällen ska vara det naturliga valet för parkåkning i Sverige och det här bidrar till den utvecklingen. Förutsättningarna i parken är bra och just nu lägger vi all energi på att se till att parken kommer att vara i toppskick för tävlingen, säger Jonas Wilhelmson.

Det kommer att gå gratisbussar till Funäsdalen från Åre, Sundsvall och Östersund. Max hundra åkare kan anmäla sig till tävlingen. Som amatör räknas åkare som inte får ersättning av någon sponsor. Alla åkare under 18 år måste ha skriftligt tillstånd, med ansvarsfriskrivning, från sina föräldrar och måste bära hjälm. Blankett för tillstånd laddas ner från www.nikechosenseries.com/#/sweden.

I samband med tävlingen bjuder Nike även in till Chosen Crew Video Contest där snowboardcrews på två till fyra personer får filma, klippa och redigera en video som visar prov på deras unika stil, kreativitet och kamratskap. Vinnarteamet får chansen att resa och leva som ett proffs tillsammans med Nikes åkare.

Jonas Wilhelmson, parkchef Funäsdalens Alpina AB, tfn 0702-54 90 29, jonas.wilhelmson@funasdalsberget.se
www.nikechosenseries.com/#/sweden
(även anmälan till tävlingen)

Funäsdalens Alpina AB, som har sitt säte i Funäsdalen och som ingår i Funäsfjällen, startade under våren 2007 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna är skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. Nya Funäsdalsberget invigdes i december 2007 med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2015.