Nya ägare när Funäsdalsberget öppnar för säsongen ”Enastående förutsättningar för unik upplevelse”

När Funäsdalsberget snart öppnar för säsongen finns en ny långsiktig stark ägarkonstellation, Funäsdalen Berg & Hotell, bakom verksamheten. I samband med förvärvet har den nya ägarkonstellationen också förvärvat Hotell Funäsdalen (se separat pressmeddelande).
– Med denna lösning har man räddat en enastående produkt utan motsvarighet i Norden och investeringar på och kring Funäsdalsberget på drygt 100 miljoner kronor, säger Mats Säterberg, advokat på Advokatbyrån Lindahl, och den som ansvarat för rekonstruktionen.

– Funäsdalsberget och området kring berget har en unik produkt som få andra kan konkurrera med. Här finns både enastående utförs- och längdskidåkning och en unik naturupplevelse. Tack vare den nya ägarkonstellationen har man skapat förutsättningar för en fortsatt utveckling av en av Sveriges mest spännande turistregioner, säger Mats Säterberg.

– Vi har fortfarande lite arbete kvar innan vi kan precisera exakt i vilken grad de leverantörer som inte har någon säkerhet för sina fordringar kommer att blir ersatta, men första steget mot en bra lösning även för dem är nu taget. Jag räknar med att det arbetet ska vara klart under de närmaste veckorna, säger Mats Säterberg.

Bakom Funäsdalen Berg & Hotell finns en kompetent ägarkonstellation med lokal förankring och intressen i destination Funäsfjällen
– För mig har det varit oerhört viktigt att rekonstruktionen lyckades för att inte investeringarna och allt arbete som lagts ner delvis skulle vara bortkastade. Tack vare ett mycket bra samarbete med Mats Säterberg, de nya ägarna, banker och medarbetare och alla andra intressenter är verksamheten och stora värden räddade och vi kan nu fokusera på framtiden och alla gäster som snart besöker oss, säger Kevin Kirk, vd för Funäsdalen Berg & Hotell.

Den nya ägarkonstellationen planerar långsiktigt för en fortsatt utveckling av Funäsdalsberget och Hotell Funäsdalen.
– Framtiden ser bra ut med många nya möjligheter för våra gäster. Vi kommer att hitta många samarbetsmöjligheter tack vare det faktum att den nya ägargruppen också är verksam i och kring Funäsdalen. Förvärvet av Hotell Funäsdalen är ett exempel. Det kommer att komma fler former för samarbete och reseanledningar framöver mellan olika aktörer inom destination Funäsfjällen. Vi har mycket arbete framför oss och det är något som alla inblandade, medarbetare och de nya ägarna ser mycket fram mot. Detta är ett stort steg mot ökat samarbete i destinationen och mellan Ramundberget, Bruksvallarna och Funäsdalen. Tillsammans har vi en enastående produkt oavsett om man gillar längd- eller utförsåkning, skoterkörning eller naturupplevelser, säger Anders Östring, vd för Ramundberget, som är en av de anläggningar som ingår i den nya ägarkonstellationen.

Delägare Funäsdalen Berg & Hotell AB

Agera / Anders Ager
Synergy Group / Tord Carnlöv

Kevin Kirk, vd Funäsdalen Berg & Hotell AB, tfn 0706-00 98 61,
Mats Säterberg, rekonstruktör och advokat, Advokatfirman Lindahl, tfn 0702-79 73 94.
Anders Östring, vd Ramundberget, tfn 0703 38 26 00