Nya Funäsdalsberget invigt: ”Viktigt att projektet i sin helhet blir klart enligt tidsplanen”

I helgen invigdes första etappen av stortsatsningen på Funäsdalsberget. Samtidigt arbetas det intensivt med fortsättningen av den stora satsningen.
– Invigningen och öppnandet var en milstolpe. Nu är det viktigt att vi skapar förutsättningar så att projektet inte tappar tempo. Det är viktigt att man kan fortsätta lika kraftfullt och att det blir klart i sin helhet enligt tidsplanen, säger kommunalrådet Lennart Olsson (s).

Efter att nya Funäsdalsberget nu invigts med nya sexstolsliften, de 14 nya nedfarterna, barnområdet, fun parken med mera arbetas det nu intensivt med fortsättningen av en av Sveriges största investeringar i fjällvärlden.
– Nu lägger vi kraft på att ta hand om alla besökare som kommer hit samtidigt som vi arbetar intensivt enligt tidsplanen. Det är väldigt många som har arbetat oerhört hårt för detta. Med denna framgång och ett stort stöd i ryggen fortsätter vi enligt projektplanen, säger Kevin Kirk, vd för Funäsdalens Alpina AB.

Högst på listan inför 2008 är samarbetet tillsammans med kommunen och alla berörda kring projektering och detaljplanen för lift och nedfart ner till centrum.
– Många synpunkter och idéer har kommit fram. Med bland annat dessa som ingredienser är vi nu i full gång med att hitta ännu bättre lösningar. Efter en fantastisk framgång med invigningen i ryggen känns viljan att vi ska hitta en optimal lösning ännu starkare, säger Kevin Kirk, som räknar med att ett reviderat förslag kan presenteras tillsammans med kommunen redan i mitten av januari.

Hittills har det investerats cirka 80 miljoner kronor i Härjedalens nya skidanläggning Funäsdalsberget. Med etapp 2 följer investeringar på ytterligare 120 miljoner. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2012.
– För oss är det mycket glädjande att nu kunna se de nya initiativ och investeringar som planeras. Planerna på det nya Handelshuset känns mycket bra och kommer att bli ett stort lyft för hela orten och för oss som bor här, säger Kevin Kirk.