Nytt sommarrekord för Funäsdalsberget – Nästan 1 000 tog nya sexstolsliften till toppen på en dag. Fortsatt utbyggnad enligt plan.

Storsatsande Funäsdalsberget redovisar besöksrekord – även för sommaren.
– Redan nu ser vi att sommaren blir rekordartad när det gäller antal besökare på berget och i toppstugan, säger Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB.

Nya Funäsdalsberget fortsätter sin storsatsning. Utöver redan gjorda investeringar med bland annat ny sexstolslift, 14 nya pister, nytt barnland och ny FunPark har man tagit beslut om att bygga en unik kabinlift från centrum i byn till toppen. Man planerar också att bygga en helt ny restaurang och mötesplats på toppen av berget.
– Det ökade intresset i sommar ser vi som ett kvitto på att Funäsdalsberget är perfekt även för sommaraktiviteter. När den planerade kabinliften, som har ett mycket starkt lokalt och totalt politiskt stöd, kommer på plats blir berget och den fantastiska miljön däruppe tillgänglig för alla på ett helt annat sätt. Trots den nya 6-stolsliften är det idag inte helt enkelt för exempelvis familjer med mindre barn, äldre och människor med funktionshinder att ta sig till toppen. Med kabinliften blir vi heller inte väderberoende på samma sätt, säger Kevin Kirk.

Som mest har nästan 1 000 besökare tagit sig upp till toppen med sexstolsliften på en dag, vilket är rekord med råge. Det faktum att intresset för Funäsdalsberget ökat väsentligt även på sommaren bekräftar att storsatsningen, vars totala investeringar beräknas till cirka 1 miljard kronor fram till 2013, har bärighet och är en långsiktig och viktig satsning för regionen.
– Vi har egentligen inte marknadsfört sommaren men ändå slår vi rekord. Den satsning som har gjorts hittills, och de investeringar som planeras inför den kommande vintersäsongen, ingår i en helhet som måste ske i samförstånd med alla inblandade och enligt den gällande tidsplanen.

Som exempel nämner Kevin Kirk att om inte installationen av kabinliften påbörjas i tid, blir det svårt att hitta ekonomi för den planerade nya topprestaurangen.
– Det är bara att acceptera att den befintliga toppstugan, som byggdes 1961, snart gjort sitt. Utan en modern och funktionell mötesplats på Funäsdalsberget minskar attraktionsvärdet förstås väsentligt, säger Kevin Kirk.

För de kommande tolv månaderna ligger en investeringsplan på drygt 175 miljoner kronor. I den summan inkluderas bland annat den nya skilodgen – med 32 lägenheter, som ska stå klar efter årsskiftet – kabinliften och en ny topprestaurang.
– En fortsatt varsam och klok utbyggnad av Funäsdalsberget gynnar alla oss som lever och verkar här. På både kort och lång sikt ger det viktiga resurser för utvecklingen av vårt samhälle, skola, vård och omsorg plus att det skapar i det närmaste livsviktiga arbetstillfällen för oss som vill och som har valt att bo här, säger Kevin Kirk.