Snökanonerna på Funäsdalsberget i full gång – landslagen står på kö för att träna

I den årliga kampen om att öppna först i Sverige har Funäsdalsberget nu dragit igång snökanonerna för fullt. Senast den 28 oktober satsar man på att starta 6-stolsliften och skidlandslag från hela världen står på kö för att få träna. I år har bokningarna för försäsongen gått upp med 15 procent och för att möta den ökande efterfrågan kommer man att ta in fler snökanoner och öppna fler backar ännu tidigare.

Funäsdalsberget och Kåbdalis i Lappland är de anläggningar som brukar tampas om förstaplatsen när skidanläggningarna tävlar om att öppna sina backar först. Förra säsongen var Funäsdalsberget först. Året före dess slog Kåbdalis i Lappland berget på målsnöret när man drog igång liftarna kvällen innan Funäsdalsberget öppnade. Dock brukar Funäsdalsberget vara ohotad etta i Sverige när det gäller att starta en 6-stolslift.

– Håller bara vädret i sig med minusgrader så räknar vi med att bli först i år igen. Det är positivt för skid-Sverige att ett antal anläggningar tampas om att bli först med att öppna backarna för säsongen. Det sätter lite extra press på anläggningarna. Dessutom är det rätt kul, säger Jens Wilhelmson, driftchef på Funäsdalsberget.

I år är bokningsläget bättre än någonsin med 15 procent fler bokningar för försäsongen jämfört med förra året. För att möta efterfrågan kommer Funäsdalsberget att ta in ytterligare snökanoner för att kunna öppna fler backar ännu tidigare.

På kö för att komma upp i backarna står de svenska, norska och kanadensiska världscuplagen och Europacuplag från Schweiz, Slovenien, Tyskland och Ryssland, tillsammans med svenska klubbar och skidgymnasier.

– Den här tiden på året är det svårt för lagen att hitta snö att åka på. Vi har också ett gott rykte om att ha riktigt bra träningsförhållanden redan tidigt på säsongen. Antalet lag som vill komma hit ökar för varje år, säger Jens Wilhelmson.

Jens Wilhelmson, driftchef Funäsdalsberget, tfn 0702-22 20 36,
e-post: jens.wilhelmson@funasdalsberget.se

Funäsdalens Alpina AB, som har sitt säte i Funäsdalen och som ingår i Funäsfjällen, startade under våren 2007 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna är skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. Nya Funäsdalsberget invigdes i december 2007 med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2015.