Storsatsande Funäsdalsberget först i Sverige med kabinlift från centrum i byn till toppstugan

I mitten av december invigdes första etappen av storsatsningen på Funäsdalsberget med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Nu tar man nästa steg. Kommunen har gett klartecken till en kabinlift som ska binda ihop centrum i byn med bergets högsta punkt och toppstugan, som ligger 981 meter över havet.
– Detta blir en unik attraktion och ett enormt tillskott både vinter- och sommartid, säger Ulf Alexandersson, stadsarkitekt i Härjedalens kommun.

Redan nu har storsatsningen på Funäsdalsberget, där man hittills investerat cirka 90 miljoner kronor, fått stort genomslag i Skidsverige. Den nya kabinliften beräknas kosta ytterligare cirka 39 miljoner kronor och invigningen är planerad till hösten 2008 då även toppstugan ska vara helt ombyggd.
– Denna lösning blir som ett ”äktenskap” mellan by och berg, där toppstugan kommer att bli ett spektakulärt landmärke. Kabinliften blir en attraktion som ger alla tillgänglighet till ett unikt berg med fantastisk skidåkning, natur och miljö – året runt, säger Kevin Kirk, vd för Funäsdalens Alpina AB.

Den nya liften tar mindre än tre minuter från byns centrum upp till toppen på Funäsdalsberget. Liften innehåller tolv kabiner, varje kabin tar åtta personer.

Om inte detaljplanen överklagas av någon som direkt berörs, så kallad sakägare, blir det byggstart av kabinliften redan i sommar. Även toppstugan på Funäsdalsberget, med 360 graders utsikt, kommer att byggas om.
– Detta förslag har en bred förankring och vi har gjort överenskommelser med dem som direkt berörs. Med gemensamma krafter har vi redan skapat enastående förutsättningar med bland annat ny fun park, nytt barnområde, ny 6-stolfslift och nya nedfarter som har blivit oerhört populära. Nu tar vi nästa stora och viktiga steg i det som är målet för Funäsdalsberget; nämligen att vi ska skapa en destination och mötesplats i absolut svensk toppklass, säger Kevin Kirk.

Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2012.
– För oss är det mycket glädjande att redan kunna se alla nya initiativ och investeringar som planeras och som kommer att bli ett stort lyft för hela orten och för oss som bor här, säger Kevin Kirk.