Full fart i Funäsfjällen – 81 nedfarter och 253,3 km längdspår öppna

Report this content

I Funäsfjällen, Sveriges största skiddestination och också en av Sveriges snösäkraste skiddestinationer, är nu skidsäsongen i full gång. Totalt är 81 nedfarter och 253,3 kilometer längdskidspår öppna. Efter en sen start på skidsäsongen i hela Sverige, har nu Funäsfjällen både snö och många åkare i backarna.

– Snöläget ser bra ut i hela Funäsfjällen. Majoriteten av både backarna och längdskidspåren är nu öppna och fler kommer att öppnas inom kort, säger Anna Bjelke, marknadschef på Destination Funäsfjällen.

Funäsfjällen har totalt 134 nedfarter fördelade på skidområdena Ramundberget, Tänndalen, Funäsdalsberget, Tännäskröket och Kappruet. Det är dessutom en av Sverige absolut bästa längdskidåkningsdestinationer med 300 kilometer längdskidspår.

Öppna nedfarter på de tre största anläggningarna:

Ramundberget
Öppna nedfarter: 34/42
Snödjup: pist 20 cm, terräng 49 cm

Tänndalen
Öppna nedfarter: 34/52
Snödjup: pist 40 cm, terräng 45 cm

Funäsdalsberget
Öppna nedfarter: 10/16
Snödjup: pist 52 cm, terräng 38 cm

För ytterligare information kontakta:
Anna Bjelke, marknadschef Destination Funäsfjällen, tfn 0733-60 70 06, e-post: anna.bjelke@funasfjallen.se
Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB, tfn 0706-00 98 61, e-post: kevin.kirk@funasdalsberget.se
Anders Östring, vd Ramundbergets Alpina AB, tfn 070-338 26 00, e-post: anders.ostring@ramundberget.se
Anders Lundqvist, anläggningschef Tänndalen, tfn 070-235 68 09, e-post: anders.l@tanndalen.com
Bilder för fri publicering:

Funäsfjällen består av skidområdena Tänndalen, Ramundberget, Funäsdalsberget, Tännäskröket och Kappruet i västra Härjedalen. Med 134 nedfarter på ett skidpass är Funäsfjällens Sveriges största skiddestination. Nordic Ski Center i Funäsfjällen, med bland annat Bruksvallarna som är internationellt känt, är ett av världens bästa längdområden med 300 km pistade längdspår och många mil fina högfjällsleder. För skoteråkare finns ett skoterledsystem med 450 km pistade leder i ett magnifikt högfjällsområde. Antalet gästbäddar är 25 000, varav cirka 300 är nya för vintern. Funäsfjällen har cirka 1 000 000 övernattningar per år.

Taggar: