Daniel Daboczy slutar som VD på FundedByMe

Daniel Daboczy, som är upphovsman och medgrundare av FundedByMe och varit VD sedan 2011, lämnar bolaget på egen begäran och ersätts av tillförordnad VD Anders Sahlgren. Anders Sahlgren är Head of Sales på FundedByMe och tillträder rollen som tillförordnad VD med omedelbar verkan.

Jag vill rikta ett stort tack till Daniel Daboczy som byggt upp bolaget till en av de ledande equity crowdfunding aktörerna i Europa. Samtidigt välkomnar vi Anders Sahlgren i sin nya roll som tillförordnad VD. Anders har bred erfarenhet av att framgångsrikt driva tillväxtbolag och bolag i förändring, ” säger Per Anders Fasth, styrelseordförande i FundedByMe.

Jag är extremt stolt över den rörelse vi startat och den verksamhet vi byggt upp under de senaste 10 åren. Tiden är nu redo för mig att lämna över rodret och det gör jag med varm hand till Anders och styrelsen. Jag är fast övertygad om att bolaget har mycket kvar att ge och vi har sett klart positiv utveckling inom crowdfunding under detta turbulenta år. Jag kommer fortsatt att verka för förändring och förbättring av finansbranschen. Som stor ägare kommer jag att stötta styrelsen och nya vd:n lika outtröttligt som hittills,” säger Daniel Daboczy.

I väntan på ny VD har tillförordnad VD Anders Sahlgren i uppdrag att fortsätta bolagets strategiska utveckling. Daniel Daboczy är fortsatt en av de större ägarna i bolaget och kommer att finnas till bolagets förfogande.

Anders Sahlgren har flerårig erfarenhet av ledande befattningar. Anders har bland annat varit VD för ett antal mindre och medelstora bolag inom IT-sektorn. Som managementkonsult har Anders även drivit ett hundratal projekt med syfte att stärka säljeffektiviteten och konkurrenskraften hos bolag i en mängd olika branscher.

För ytterligare information kontakta:
Per Anders Fasth, Styrelsens ordförande

Sertac Bendav, CFO
E-post: sertac@fundedbyme.com

Denna information är sådan information som FundedByMe AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 november 2020.

Koncernen FundedByMe består av FundedByMe, helägda dotterbolaget Laika Consulting och delägda dotterbolaget Feminvest samt delägande i Joint-Venture bolag utanför Sverige.  FundedByMe är ett fintech-bolag som erbjuder en plattform för equity crowdfunding för startups och tillväxtbolag. Crowdfunding är snabbt växande och har på mindre än tio år blivit en global miljardindustri. FundedByMe är ledande i segmentet equity crowdfunding inom EU. FundedByMe grundades 2011 och har varit behjälpligt i anskaffningen av mer än 650 miljoner SEK åt fler än 600 bolag. Bolagets plattform är ett av de mest framgångsrika verktygen för kapitalanskaffning inom sitt segment.  Tillsammans med dotterbolaget Laika Consulting, som primärt arbetar med Investor Relations samt finansiell kommunikation främst mot noterade eller så kallade pre-ipo bolag, och Feminvest når koncernen över 260 000 investerare världen över. FundedByMe grundades med ambitionen att förändra, förbättra och demokratisera finansmarknaden. Målet är att erbjuda ett alternativ eller komplement till traditionell kapitalanskaffning för företag och en möjlighet för enskilda personer att investera i intressanta onoterade bolag. Sedan 2019 erbjuds även crowdfunding till noterade bolag. Besök Bolagets hemsidor www.fundedbyme.com, www.laika.se, www.feminvest.se eller bolagets Investor Relations-sida https://www.fundedbyme.com/sv/investor-relations/ för ytterligare information om bolaget och aktien.