FundedByMe AB (publ) genomför riktad emission till strategiska delägare

FundedByMe AB (publ) meddelar att Bolagets styrelse har, den 23 september 2020, med gällande bemyndigande från ordinarie årsstämma, beslutat att genomföra en riktad nyemission om 2 203 647 st A-aktier till en teckningskurs om 1,36 kronor per A-aktie till större aktieägare. Skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att på ett tids- och kostnadseffektivt sätt möjliggöra anskaffning av ytterligare kapital. Detta beslut innebär att Bolaget tillförs 2 996 960 SEK före emissionskostnader. Leverans av aktier är planerad att ske i två omgångar.

”Vi har jobbat väldigt hårt på att sänka kostnaderna och jobbar nu mycket målmedvetet och fokuserat på att nå lönsamhet. Som grundare uppskattar jag även att andra större aktieägare delar tilltron till bolagets strategi och utveckling.” säger bolagets vd Daniel Daboczy.

Teckningskursen på 1,36 kronor per aktie motsvarar en rabatt om 20% jämfört med den volymvägda genomsnittskursen (1,70) för aktien under en 6-dagars period före och efter publicering av halvårsrapporten den 28/8 2020. Villkoren ligger i linje med bolagets tidigare erbjudanden till marknaden samt följer gängse marknadsvillkor.

Efter nyemissionen kommer det totala antalet aktier i Bolaget att uppgå till maximalt 15 007 346 antal aktier. Nyemissionen medför en utspädningseffekt om maximalt 14,68% av aktier baserat på det totala antalet aktier i FundedByMe vid tiden för emissionen. Nyemissionen av A-aktier, med 10 röster per aktie, innebär att rösterna späds ut med maximalt 20,69%.

Denna information är sådan information som FundedByMe AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 september 2020.

För ytterligare information kontakta:

FundedByMe Crowdfunding Sweden AB är ett noterat teknikbolag inom fintech med inriktning mot finansmarknaden. Bolaget driver en egenutvecklad crowdfunding plattform, i nuvarande stund den främsta inom EU. Equity crowdfunding är en ny och växande metod där diverse startups och tillväxtbolag runt om den globala marknaden kan erhålla kapital och där nya delägare investerar och engagerar sig i bolagen. Bolaget består i dagsläget av FundedByMe.com och Laika Consulting, en av Sveriges främsta kommunikationsbyråer inom finansiell kommunikation. Laika arbetar även med Investor Relations samt driver även Investerarbrevet.se. FundedByMe är även majoritetsägande i Feminvest och även i samägda partnerbolag i Finland, Malaysia, Singapore, Polen, Holland och Dubai/FAE. Bolagets aktier kan handlas under kortnamnet FBM A samt FBM B.