FundedByMe implementar Stripe, den största globala betaltjänstleverantören

Under 2018 investerade FundedByMe både tid och kapital i att utveckla den digitala equity crowdfunding plattformen fundedbyme.com, för att kunna fortsätta fokusera på tillväxt och för att tillgodose de regulatoriska kraven i de länder där bolaget är operativt. Företaget meddelar nu att en av dessa utvecklingar är att implementera Stripe som betaltjänstleverantör. Stripe används idag av ett flertal globala bolag som bland annat Amazon, Google, Expedia och Nasdaq. En drivande orsak till implementeringen av Stripe, är för att öka antalet mindre transaktioner inom equity crowdfunding. Under 2018 var den minsta investeringen på fundedbyme.com €10 och den största över €150.000, där medianen var cirka €500 och snitt investeringen ca €1700. Bolaget bedömer att en majoritet av transaktionerna kan göras framöver genom Stripe istället för genom renodlade banköverföringar. Genom att förenkla för mindre transaktioner och därmed minska risken för uteblivna överföringar, vilket alla crowdfunding plattformar upplever med vanliga banktransaktioner, ser bolaget fram emot en enklare investeringsprocess som kommer leda till att fler kampanjer når sina mål på kortare tid.

“Genom att implementera Stripe som betaltjänstleverantör avser vi förenkla investeringsprocessen och visa mer transparens mot de entreprenörer med kampanjer hos FundedByMe. Att använda oss av en global etablerad betaltjänst känns som en stor milstolpe för oss som bolag. I Sverige har det under en lång tid funnits ett stort frågetecken runt gräsrotsfinansiering, egentligen ända fram till mars 2018 då finansdepartementet publicerade sin 500-sidiga utredning om Gräsrotsfinansiering.” säger Arno Smit, medgrundare och Produktchef.

FundedByMe har implementerat och testat betaltjänsten. Stripe kommer successivt att börja användas för de flesta av kampanjerna under 2019, på majoriteten av marknaderna.

About Stripe
Stripe är ett teknikföretag som bygger ekonomisk infrastruktur för internet. Deras mjukvara låter individer och företag ta emot betalningar över internet. Striper tillhandahåller både det tekniska, förhindrande av bedrägeri och en bank-infrastruktur som krävs för att driva online betalningssystem. Stripe Connect ger en komplett uppsättning byggstenar för att stödja alla affärsmodeller, inklusive on-demand, e-handel, crowdfunding och events. Med Stripe har FundedByMe möjlighet att acceptera betalningar från 135 länder.

FundedByMe AB (publ) är ett noterat bolag på NGM Nordic MTF sedan den åttonde mars 2019. FundedByMe AB (publ) är moderbolaget som består av FundedByMe.com samt Feminvest - sannolikt Nordens största nätverk för kvinnliga investerare. Laika Consulting AB är ett heltägt dotterbolag som erbjuder Investor Relations tjänster samt marknads- och finansiell kommunikation. Bolaget har även 6 delägda dotterbolag i Finland, Malaysia, Dubai/UAE, Polen, Holland och Singapore. Bolaget har verksamhetslicens i Malysia (equity och P2P/P2B) samt i Dubai/UAE (equity crowdfunding tillstånd samt tillstånd att hålla i klientmedel). Gruppen når tillsammans över 269,000 registrerade globala investerarmedlemmar. Bolagets aktier kan exempelvis handlas på Avanza (FBM MTF B) eller Nordnet (FBM MTF B)