FundedByMe offentliggör halvårsrapport för perioden 2020-01-01 - 2020-06-30

Med anledning av offentliggörandet av halvårsrapporten kommer FundedByMe:s VD Daniel Daboczy hålla en livesänd pressträff genom Pressträff Direkt 31 augusti kl. 14.00.

Flera övertecknade crowdfunding rundor trots Corona-oro.

Resultatförbättring tack vare betydande kostnadseffektivisering.

“Det är ändå positivt att presentera en resultatförbättring tack vare betydande kostnadseffektivisering trots  en turbulent tid där allt mer eller mindre ställts på sin ända, på grund av pandemins effekter. De bolag som genomförde crowdfundingrundor under första halvåret erhöll betydligt större uppmärksamhet från investerare och marknaden och lyckades därmed nå riktigt bra resultat, med övertäckning långt över 100 procent av det kapital som fastställts som ett initialt mål. Crowdfundingmarknaden mognar, de positiva direktiven från EU bidrar till en större acceptans hos kundbasen, och mognare bolag söker sig till crowdfunding, samtidigt som fler och fler börjar upptäcka onoterade bolag som investeringsklass”, säger FundedByMe:s vd Daniel Daboczy

Sammanfattning

• Rörelsekostnaderna i koncernen minskar med nästan hälften eller -45% från 29,9 MSEK till 16,4 MSEK.
  • Övriga externa kostnader minskar med 55% och personalkostnader minskar med 43%.
  • Nettoomsättningen har minskat med 26% och förlusten på sista raden har minskat med 63%.
  • Omsättning för koncernen för första halvåret 2020 uppgick till 8,2 (9,9) MSEK
  • Rörelseresultatet för koncernen första halvåret 2020 uppgick till -8,2 (-19,9) MSEK

Väsentliga händelser under perioden

• 14 januari 2020 – EU-direktivet avseende crowdfunding inom EU, där enhetliga uppsättningar av regler inom EU vid kapitalanskaffningar upp till 5M€, kommuniceras till marknaden.
  • Den 28 januari 2020 meddelar FundedByMe att ett samarbetsavtal ingås med företagsinkubatorn eXpression Umeå.
  • Den 25 mars 2020 meddelar FundedByMe att man tillfälligt återlanserar tjänst för att hjälpa småföretagare på grund av Covid-19 återlanseras.
  • 31 mars 2020 - Peter Ottosson blir ny ekonomichef.
  • 31 mars 2020 - Crowdfundingrekord slås av Kale United som når 3,8 MSEK på mindre än 36 timmar.
  • I april 2020 signeras samarbetsavtal med Halmstads kommun samt Helsingsborgs kommun.
  • 1 april 2020 – FundedByMe meddelar resultat av den nyemission, om ca 4 MSEK, som genomförts.
  • 29 april 2020 - Nytt avtal avseende geografisk expansion till Sydafrika genom partnerskap med Thrive Business Innovation Group från Kapstaden.
  • 15 maj 2020 - Ny styrelse invald med Per Anders Fasth som ordförande, Christian Lindell, Haqvin Svensson och Anders Lundström som ledamöter. Till valberedning valdes Tor Bonnier ordf, Björn Wennerlund samt Johan Olsson.

Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

VD Daniel Daboczy har ordet

I en turbulent tid där allt mer eller mindre ställts på sin ända, på grund av pandemins effekter, är det ändå positivt att se att de bolag som genomförde crowdfundingrundor under första halvåret erhöll betydligt större uppmärksamhet från investerare och marknaden och därmed lyckades nå bra resultat. Exempelvis Greenstar Marine, Ekoappen, StikkiNikki och Ilonsi fick alla in långt över 100 procent av det kapital som fastställts som ett initialt mål. Crowdfundingmarknaden mognar, de positiva direktiven från EU bidrar till en större acceptans hos kundbasen, och mognare bolag söker sig till crowdfunding, samtidigt som fler och fler börjar upptäcka onoterade bolag som investeringsklass drivet i stor del av att den “vanliga” handeln på den noterade aktiemarknaden, hos Avanza, Nordnet mfl slår rekord.

På grund av Covid-19 har koncernen under våren och sommaren sett en nedgång i kundernas aktivitet. Under andra kvartalet valde flera kundbolag att avvakta med beslut om noteringar och kapitalanskaffningar. Denna trend bedöms som tillfällig men påverkade både crowdfundingverksamhetens och Laikas intäkter negativt under första halvåret 2020.

Då aktiviteten hos kunderna gått ner under perioden har ledningen genomfört ett kostnadsbesparingsprogram. Detta för att säkerställa utvecklingen av verksamhetet framåt. FundedByMe:s utländska dotterbolag är betydligt mer påverkade av lock-downs lokalt, samt av avstannade lokala ekonomier. Därför är utgångspunkten att intäkterna från dessa lokala intressebolag i det korta perspektivet kommer att vara marginella.

Arbetet med konsolidering och kostnadseffektivisering som påbörjades under hösten 2019 har börjat ge resultat. Koncernens totala kostnader har nästan halverats (-45%) till 16,4 Msek och förlusten för första halvåret har minskat till 8,2 Msek jämfört med 22,0 Msek motsvarande period i fjol. Koncernens nettoomsättning har minskat med en fjärdedel (-26%) till 7,3 Msek.  Moderbolagets (crowdfundingverksamhetens) nettoomsättning är näst intill oförändrad under första halvåret och uppgick till 3,0 Msek. Det har med andra ord gjorts kraftiga förbättringar på framförallt kostnadssidan.

Den fortsatta bedömningen är att produkterna och tjänsterna som erbjuds genom FundedByMe, Laika och Feminvest kommer att behövas än mer under hösten 2020 och framåt och att de investeringar och förbättringar som gjorts i bolaget under de senaste 12 månaderna ska leda till positiva effekter.

Sedan maj har bolaget en helt ny styrelse som tillsammans med ledningen utarbetat en långsiktig strategi för fortsatt tillväxt och stark kostnadskontroll med fokus på kärnaffären och lönsamhet. Bolaget genomförde en emissionsrunda under våren med gott resultat, och styrelsen ser löpande över olika strategier avseende fortsatt kapitalisering av bolaget.

Målet är att FundedByMe ska bli det ledande fintechbolaget inom sitt segment och i framkant för den nya finansen, där modern teknik leder till en demokratisering inom investeringssegmentet både för entreprenörer och investerare. Denna demokratisering, med en ökad kundbas, ökad volym samt med engagemanget det för med sig är faktorer som inspirerar FundedByMe:s vision och strategier. Sedan årsskiftet har crowdfundingverksamheternas framtid på EU-nivå avgjorts och stakats ut. Vi ser mycket gott stöd på EU och nationell nivå, särskilt efter att crowdfunding i denna kris återigen visat sig vara ett effektivt finansieringsverktyg.

Som VD står jag redo att leda bolaget framåt med stöd av den nya styrelsen. Med fortsatt hög energi och driven av alla möjligheter gläds jag åt att se effektiviteten i en skalbar teknisk plattform och en successivt ökande aktivitet på finansmarknaden.

Daniel Daboczy, vd FundedByMe

För ytterligare information vänligen kontakta:

Daniel Daboczy, Verkställande DirektörMobil: +46 (0) 73 6269985

FundedByMe Crowdfunding Sweden AB är ett noterat teknikbolag inom fintech med inriktning mot finansmarknaden. Bolaget driver en egenutvecklad crowdfunding plattform, i nuvarande stund den främsta inom EU. Equity crowdfunding är en ny och växande metod där diverse startups och tillväxtbolag runt om den globala marknaden kan erhålla kapital och där nya delägare investerar och engagerar sig i bolagen. Bolaget består i dagsläget av FundedByMe.com och Laika Consulting, en av Sveriges främsta kommunikationsbyråer inom finansiell kommunikation. Laika arbetar även med Investor Relations samt driver även Investerarbrevet.se. FundedByMe är även  majoritetsägande i Feminvest och även i samägda partnerbolag i Finland, Malaysia, Singapore, Polen, Holland och Dubai/FAE.  Bolagets aktier kan  handlas under kortnamnet FBM A samt FBM B.