FUNDIOR SÄLJER FÖRSÄKRINGSMÄKLARFÖRETAG FIRSTBROKERS TILL IIZI GROUP

Report this content

Fundior AB sålde idag samtliga aktier i Fundior Firstbrokers Oy till IIZI Group. Den positiva effekten av affären på Fundior AB:s koncernresultat för 1 Kv 2008 är cirka
MSEK 1,37 (ca 145 000 euro). Dessutom har man kommit överens om en extra köpesumma bunden till omsättningsutvecklingen, som påverkar koncernresultatet för år 2009 med maximalt MSEK 2,26 (cirka 240 000 EUR) i positiv riktning.

”Försäljningen av Firstbrokers är första steget mot vårt mål att uppnå en neutral marknadsställning i förhållande till de bolag som bedriver försäkringsverksamhet. Vi förväntar oss att de pågående förhandlingarna kommer att leda till ett framgångsrikt samarbete så att vi även kan erbjuda våra investeringstjänster till IIZI Groups kunder. Fundior kommer under andra kvartalet 2008 att lansera ett handelssystem för fonder och strukturerade investeringar som har försäkringsförmedlare- och investeringsråd-givningsföretag som främsta distributörer,”berättar Fundior AB:s vd Jouni Parviainen.

Jaava Myllyniemi, som fortsätter i Fundior Firstbrokers Oy:s styrelse som medlem, har köpt 18 % av aktierna i Fundior Firstbrokers Oy av IIZI och de resterande aktierna förblir i IIZI:s ägo. Enligt Myllyniemi är Firstbrokers strategiska partnerskap med IIZI även en glad nyhet för bolagets kunder. IIZI har en mycket stark roll inom utveckling av innovativa produkter, vilket på ett betydande sätt kommer att skynda på bolagets snabba tillväxt på den finska marknaden. Myllyniemi hoppas också att de kraftfulla, internetbaserade och användarvänliga produkter som utvecklas av IIZI snart kommer att kunna lanseras även på de lokala marknaderna.

I samband med affären har man kommit överens om att Jaava Myllyniemi och Juha Kettunen som tidigare varit medlemmar i Fundior Firstbrokers Oy:s styrelse från och med dagens datum kommer att lämna Fundior AB:s styrelse. Man kommer inte att välja några nya styrelsemedlemmar som ersättare för dem innan Fundior AB:s ordinarie årsstämma som hålls den 30/5-2008.

IIZI har cirka 200 000 kunder och i medeltal 130 anställda. “Vi har satt som mål att bli det ledande försäkringsmäklarföretaget i Östeuropa och Skandinavien, och genom förvärvet av Firstbrokers har vi tagit ett steg i riktning mot det målet. Nu är det viktigt att vi även utvidgar vår verksamhetsmodell och vårt kunnande till Finland”, konstaterar IIZI e-kindlustus vd Risto Rossar.

Ytterligare information:

Fundior AB IIZI Group