Digitala begravningstjänster ökar – lägre priser utmanar marknaden

Report this content

Nära 60 procent väljer begravningsbyrå efter tradition eller geografisk närhet trots att man inte litar på att priserna är rimliga. Dock upptäcker allt fler möjligheten att beställa begravningen via internet där man får en tydlig prisbild direkt och lägre slutpris.

En av fem vet om att man kan planera och beställa begravningen på internet eller via telefon. Av dessa är det en tredjedel som kan tänka sig att göra det, enligt en undersökning Funera gjorde i höstas. Intresset ökar nu kraftigt och vid årsskiftet slog Funera rekord i antal beställda begravningar. I februari i år har Funera haft 93 procent fler begravningsbokningar jämfört med samma period förra året. På två år har Funera blivit störst i Sverige på begravningar via internet och telefon.

– För oss är det en självklarhet att människor ska kunna få fina begravningar utan att betala överpriser. Idag är de flesta vana att beställa både tjänster och varor digitalt och det är förvånande att begravningsbranschen hittills legat så långt efter, säger Dennis Jillvert, VD på Funera.

Begravningsmarknaden har länge dominerats av lokala monopol och oligopol. Svenska begravningsbyrån Funera startade 2013 med utgångspunkten att prissättningen på begravningar måste bli mer rimlig. Utöver det traditionella kundmötet, kan man även hos Funera sköta alla beställningar via internet och telefon och undviker därmed onödiga administrativa avgifter.

Enligt Sveriges Begravningsbyråers förbund (SBF) kostar en begravning mellan 18 000-26 000 kronor medan du hos en nätbaserad aktör som Funera kan få motsvarande standardbegravning för 11 000 kronor. SBF:s medlemmars kunder skulle därmed kunna spara 750 miljoner kronor tillsammans om de valde en nätbaserad aktör framför SBF:s dyrare prisförslag.[1]

– Många är medvetna om att traditionella begravningsbyråer tar ut onödigt dyra priser, så därför vore det rimligt att konsumenterna granskar eller jämför alternativ i större utsträckning än vad de gör, säger Dennis Jillvert.

För mer information:

Patrik Nordvall, marknadsansvarig Funera
Mail: patrik.nordvall@funera.se, tfn: 0733 - 99 40 05

Resultat från Funeras undersökning:

• 57 procent av de som planerat en begravning valde den begravningsbyrå som låg närmast (28 procent) eller den som familjen alltid har använt (29 procent).
  • 19 procent känner till att det går att planera och beställa en begravning på internet eller via rådgivare på telefon.
  • 30 procent kan tänka sig att planera och beställa en begravning på internet eller via rådgivare på telefon.
  • 80 procent tycker att en begravning max får kosta 20.000 kronor.
  • 39 procent tror att begravningsbyråerna lägger på onödiga avgifter (se diagram).

Undersökningen är genomförd av PFM Research på uppdrag av Funera. Under perioden 1-6 oktober 2015 har sammanlagt 1000 intervjuer via internet genomförts med kvinnor och män i åldern 18 år och uppåt. Resultatet är riksrepresentativt.

Tre tips för att vara prismedveten vid begravningsplanering:

1. Våga jämför byråer, ta inte första bästa utan sök på nätet.
  2. Fråga vilka tilläggsavgifter som finns och se om de verkar rimliga.
  3. Skriv inte på några avtal innan du verkligen bestämt dig.

[1] Sveriges Begravningsbyråers förbunds medlemmar gör varje år 50 000 begravningar i Sverige. Räkneexemplet är baserat på en begravning som kostar 26 000 kr hos SBF och 11 000 kr hos Funera.

Funera grundades 2013 och var då den första begravningsbyrån på internet. Kunden gör sina val tryggt och enkelt via hemsidan, tillsammans med en begravningsrådgivare via telefon eller i ett personligt möte. Tack vare att merparten av Funeras kunder sköter planeringen via internet och telefon kan Funera erbjuda begravningar till priser som är 50 - 70 % lägre än hos de traditionella begravningsbyråerna.

Taggar:

Citat

– För oss är det en självklarhet att människor ska kunna få fina begravningar utan att betala överpriser. Idag är de flesta vana att beställa både tjänster och varor digitalt och det är förvånande att begravningsbranschen hittills legat så långt efter.
Dennis Jillvert, vd Funera.