Inget körkort - inga Radiobilar

I år kommer de efterlängtade Radiobilarna äntligen tillbaka till Furuvik! Denna gång måste dock alla gäster som vill åka Radiobilarna kunna visa upp ett giltigt körkort.

Sedan Radiobilarna togs bort från Furuvik 2011 har våra gäster längtat efter att få köra med sina nära och kära i parken igen. I år får de äntligen göra det, på ett villkor. De måste ha körkort. Målet med den nya regeln är att uppnå en hyfsat hög nivå av trafikvett även på Radiobilbanan. För att uppnå dessa mål behövs det tydliga ordningsregler, bland annat att förarna måste ha körkort.

- En person med körkort har erfarenhet av att hantera en ratt, är medveten om att det är högertrafik och har goda kunskaper i bilars signalsystem. Har man inget körkort får man precis som i riktiga trafiken sitta bredvid den som kör och hoppas på det bästa, säger Nina Tano.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, badland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i parken. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att sprida kunskap om djur och natur. 2018 hade Furuvik totalt ca 350 anställda under säsong och gästades av drygt 340 000 besökare. Furuvik är sedan 2010 en del av Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.