Länsstyrelsens utredning av schimpansrymningen på Furuvik är nu klar

I dag har länsstyrelsen delgett sina slutsatser av den utredning de påbörjade efter schimpansrymningen på Furuvik i december förra året. De påpekar att Furuviksparken inte kände till att de behövde söka dispens vid distansavlivning av bland annat schimpans. I övrigt anser de att parken har uppfyllt sitt handlingsansvar som djurhållare i samband med den aktuella händelsen och avslutar därmed ärendet.

Länsstyrelsen, som utreder frågor kopplade till djurhållning och djurskydd, inledde en utredning med anledning av schimpansrymningen på Furuviksparken i december. Deras utredning är nu klar och de sammanfattar följande i sin kontrollrapport:

• Länsstyrelsens sammanfattande bedömning är att ni uppfyllt ert handlingsansvar som djurhållare i samband med den aktuella händelsen. Ni har även genomfört förändringar i huset där schimpanserna hålls och ändrat era arbetsrutiner kopplat till schimpansernas utrymme på ett sätt som bör vara tillräckligt för att undvika att liknande händelser sker i framtiden.
  • Länsstyrelsen bedömer, utifrån de uppgifter ni lämnat, att kännedom om hur ni behövde agera för att följa djurskyddslagstiftningens krav för avlivning av schimpanser på distans saknades vid tidpunkten för händelsen. Detta har medfört att ni använde en avlivningsmetod som inte är tillåten enligt aktuell lagstiftning. Länsstyrelsen konstaterar i sammanhanget att primater inte ingår bland de djurslag som får avlivas med hjälp av skjutvapen på distans, vilket medför att dispens behöver sökas om sådana behov uppstår. Länsstyrelsen anser dock utifrån den information vi mottagit från er att ni vidtagit tillräckliga åtgärder för att säkerställa att ni följer lagstiftningens krav avseende avlivning om en liknande händelse skulle ske igen.
  • Länsstyrelsens bedömning är att ni uppfyller kraven för att inneha tillstånd för offentlig förevisning. Ärendet kommer att avslutas.

– Vi är tacksamma för att Länsstyrelsen utrett ärendet så noggrant. Det känns bra att de anser att vi uppfyller alla krav samt konstaterar att de åtgärder som vi vidtagit för att något liknande inte ska kunna hända igen är tillräckliga. Vi är däremot mycket självkritiska och ser allvarligt på att vi inte haft kännedom om att lagen saknar reglering för distansavlivning av flera högriskdjur som hålls i djurpark, bland annat schimpans. Detta borde vi självklart ha uppmärksammat och sökt dispens för tidigare, säger Sandra Wilke, vd Furuvik.

Furuviksparken kommer nu att ansöka om dispens från ”Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:8) om slakt och annan avlivning av djur (SJVFS 2020:22, L22)”, för att i en nödsituation ha möjlighet till distansavlivning om djur är förrymda, ej möjliga att söva samt utgör en fara för människor.

– Uppstår en krissituation där människor kan komma till skada, kommer människors säkerhet alltid i första hand. Med det sagt hoppas vi självklart att den här dispensen aldrig ska behöva användas. Vi har skärpt och utvecklat låsrutinen i schimpanshuset och vi kommer även göra en omfattande översyn av samtliga låsrutiner i parken. Säkerheten kommer alltid vara det viktigaste för oss, säger Sandra Wilke.

Nu är Arbetsmiljöverkets och länsstyrelsens utredningar avslutade. Polisen har sedan tidigare upprättat en anmälan mot Furuvik om brott mot djurskyddslagen, den utredningen pågår fortfarande. Även den externa utredningen, som vi gett revisionsföretaget EY i uppdrag att utföra, pågår fortfarande. Vi har hela tiden bistått alla utredningar till fullo.

För mer information kontakta Cecilia Björling, informationsansvarig på Furuvik, på telefon 076-100 38 75 eller cecilia.bjorling@furuvik.se.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, badland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i parken. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att sprida kunskap om djur och natur. Furuvik anställer totalt ca 550 medarbetare under säsong och gästas av ca 350 000 besökare per år. Furuvik är sedan 2010 en del av Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.

Snabbfakta

Citat