Uppdatering om schimpansincidenten på Furuvik

Uppdatering kl 22:18

Dagens försök att locka in schimpanserna i hägnet som man kan stänga och säkra har fortfarande inte givit resultat. Djurvårdare och veterinärer har under dagen arbetat från det område som vi kunnat säkra inne i schimpanshuset, där vi har kunnat nå schimpanserna på ett säkert sätt. Vi har kunnat ge schimpanserna mat, vatten, lugnande läkemedel och ställt in värmefläktar. Vi har bedömt hälsotillståndet på alla tre schimpanser som har rört sig i huset och kan tyvärr konstatera att Selma är allvarligt skadad. I nuläget kan vi inte bedöma omfattningen av skadorna, men det vi kan se nu är att hon är skadad på ena ögat och verkar inte kunna röra sin ena arm. Vi försöker ge henne smärtstillande via maten.

Det är en fortsatt allvarlig situation och vårt arbete med att säkra hägnet fortsätter under natten. Vi har fortsatt beredskap runt huset och djurvårdare och veterinärer finns på plats.

Vi återkommer med mer information under morgondagen.

För mer information kontakta Cecilia Björling, informationsansvarig Furuvik, på 076-100 38 75 eller cecilia.bjorling@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår bildbank http://mediabank.parksandresorts.com.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, badland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i parken. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att sprida kunskap om djur och natur. Furuvik anställer totalt ca 550 medarbetare under säsong och gästas av ca 350 000 besökare per år. Furuvik är sedan 2010 en del av Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.