Verktyget som åskådliggör reella klimatresultat kommer till Sverige

Report this content

Med sitt klimatpolitiska regelverk, klimatlagstiftning och klimatpolitiska rådets arbete är Sverige på god väg att bli världens första fossilfria nation. Emellertid finns det svaga punkter som hotar att försvaga genomförandet; regioners olika hastigheter på genomförandet och den höga energianvändningen per capita. Det innovativa klimatmjukföretaget Futureproofed öppnar ett kontor i Sverige för att påskynda implementeringen av klimatåtgärder med en digital och samarbetsplattform: FutureproofedCities.

"Energiomställningen, omvandlingen av våra städer, anpassningen till ett dramatiskt föränderligt klimat: det är en enorma utmaningar vi står inför. Men det är också den största möjligheten i vår tid, en chans att göra framtiden för våra städer bättre och mer socialt jämlika ", säger Serge de Gheldere, grundare av Futureproofed och en av de första av Al Gores klimatambassadörer. "På Futureproofed är vårt uppdrag att hjälpa städer och regioner att genomföra klimatåtgärder på det mest effektiva sättet".

"Från att ha samarbetat med över 130 städer, mestadels i Belgien och övriga Europa, har vi lärt oss att klimatplansansvariga ofta står inför liknande problem. Data är spridda i olika rapporter, projekt saknar medborgarengagemang och lokala beslutsfattare tenderar att uppfinna hjulet om och om igen ", säger Serge. Från dessa observationer byggde Serge, tillsammans med ett team av ingenjörer, en digital samarbetsplattform som nu används för att omvandla klimatambitioner till handling i Belgien, Nederländerna och Frankrike och nu är Futureproofed på väg in på den svenska marknaden.

Ambition räcker inte

Sverige är en föregångare i världen när det gäller klimatambitioner. Enligt CCPI landet är rankad fyra, i gruppen högpresterande länder. Sverige får höga betyg för målen i kategorierna utsläpp av växthusgaser, förnybar energi och klimatpolitik. Men höga ambitioner är helt enkelt inte tillräckligt.

FutureproofedCities är ett verktyg för att få resultat och verkliga effekter i hela den resa, från idé till implementation, som är en transformation av en kommun eller stad för att nå målen. "Vi går längre än att samla in och visualisera data. Vi kvantifierar klimatmålen, vilket bryter ner dem till små steg som lätt kan tas på kommunal nivå", förklarar Serge. Futureproofed har en ständigt växande databas av kalkylerade åtgärder med reella kort- och långsiktiga effekter tillsammans med dess kostnader vilket gör det möjligt att projektera kostnader och fördelar över tid. "Detta innebär att vi hjälper till att identifiera prioriteringar och främjar datadriven politik för resultat."

Samordning och resultat

I både vad gäller mitigering av och anpassning till klimatförändringarna har vi märkt att det ofta saknas övergripande samordning mellan kommuner. De olika regionerna återuppfinner ofta hjulet, samtidigt som tydlig översikt över den faktiska påverkan saknas. Hur kan Sverige övervinna dessa utmaningar och förhindra att de uppstår?

Vårt svar är: Genom att dela erfarenheter över regioner, och lära av framgångsrika åtgärder som vidtagits i Sverige och utomlands. Futureproofed har skapat en global community för att underlätta kunskapsspridning i syfte att hindra att investeringar kastas bort på åtgärder med osäkra resultat. Ministerarbetsgruppen för klimatpolitik bör ha ett helikopterperspektiv över de olika initiativ som gjorts i Sverige för att alla ska kunna utgå från samma siffror.

Samarbete för klimatåtgärder

Med online-verktyget, FutureproofedCities, kan städer och regioner tillsammans utveckla, övervaka (live) och fokusera alla hållbara åtgärder inom ramen för de nationella klimatmålen. Verktyget hjälper att driva fram de bästa åtgärderna (till exempel de som har störst inverkan på energianvändningen per capita eller de som ger det mest lönsamma resultatet). Utöver detta hjälper FutureproofedCities också till att involvera medborgare och företag i arbetet mot klimatmålen genom att visa vad det ger för dem. "En avgörande del", säger Serge, "eftersom arbetet med klimatmålen bara kommer att lyckas om alla är med."

Samverkan med andra verktyg

"Det är fantastiskt att vi har ett API (application programming interface) i FuturerpoofedCities. Det öppnar möjligheter att samarbeta med liknande företag och verktyg över hela världen som har detsamma. I Sverige skulle vissa verktyg som redan används av kommuner kunna integreras med FPC, om det finns mervärde i det", säger Mayeda Jamal, regionchef för Futureproofed i Sverige. "I slutändan handlar det om att använda skattebetalarnas pengar på det mest effektiva och transparanta sättet. Med FutureproofedCities är årskostnaden per medborgare mindre än 10 kronor för de flesta kommuner. Och som medborgare får du se exakt hur dessa pengar bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Det är verkligen en liten summa att betala för att rädda vår framtid”, säger Mayeda.