Fuud kommunicerar finansiell prognos för 2022 och ger operationell uppdatering

STOCKHOLM, 27 jan, 2022 08.30 CET

Fuud lämnar omsättningsprognos för år 2022. Fuuds bedömning är att omsättningen under 2022 kommer uppgå till cirka 170 MSEK organiskt från nuvarande verksamhet. Därutöver förväntas bolaget genomföra ett antal förvärv under 2022. Bolagets bedömning är att man kommer nå positivt kassaflöde och positivt EBITDA-resultat under kvartal 4 2022. Fuud kommunicerar även operativa händelser som nyligen skett eller är nära förestående.

• Prognos omsättning organiskt 2022: 170 MSEK (Proforma jan-sep 2021: 50,8 MSEK)
  • Under kvartal 4 2022 beräknas Fuud bli EBITDA-positivt
  • Under kvartal 4 2022 beräknas Fuud bli kassaflödespositivt

"Vi har lagt grunden för en bra tillväxt under det innevarande året. Under 2022 förväntar vi oss en omsättning från nuvarande verksamhet på cirka 170 MSEK. Under kvartal 4 2022 beräknas vi bli både EBITDA- och kassaflödespositiva. Därutöver förväntar vi oss att kunna genomföra ett antal förvärv under året" - Peter Blom, VD Fuud

Operationell uppdatering med viktiga händelser:

• Beijing8 ökar starkt i försäljningstillväxt och distribution. Genom bearbetningen i Fuuds gemensamma säljkår och den strategiskt viktiga centrallistningen hos ICA i början av oktober 2021 har antalet butiker som saluför Beijing8 ökat starkt. Antalet distributionspunkter har ökat med cirka 300% under hösten och försäljningen av Beijing8 i januari 2022 uppgår till cirka 3,3 MSEK, en ökning med över 100% mot föregående år. Under december 2021 har Fuuds investeringar i produktionsanläggningen gett förutsättningar till en fördubblad produktionskapacitet.
  • Den finska livsmedelsjätten S-gruppen har nu börjat sälja varumärket iQ Fuels dryckessortiment och sedan lanseringen har ett försäljningsvärde på cirka 1,6 MSEK infriats. Samarbetet med de finska ishockeyprofilerna Mikko Lehtonen och Sebastian Aho har förlängts ytterligare ett år till 2023 och förväntas skapa god kännedom och högt intresse under ishockey-VM som spelas i Finland i maj 2022.
  • Homies funktionella drycker Wake Up Synbiotic har i januari lanserats hos alla Pressbyråns och 7-Elevens butiker. Parallellt med detta pågår en rikstäckande kampanj i butikernas egen marknadsföring och på digitala utomhusskärmar runt om i landet.
  • Nya varumärket Legendz lanseras vecka 6 och har fått ytterligare distributionstäckning i dagligvaruhandeln genom Fuuds rikstäckande säljkår, utöver tidigare kommunicerade listningar hos 7-Eleven, Pressbyrån, Hemmakväll, Direkten, Kandyz och strategiskt utvalda grossister.
  • Varumärket Homie marknadsförs i TV-reklam i samarbete med Apotea. Ytterligare marknadsföring via digitala kanaler och digitala utomhusskyltar pågår inför lansering under vecka 7 i hälsokedjan Life’s cirka 150 butiker i Sverige samt E-handel.
  • Lansering av iQ Fuels drycker sker i Lidls alla butiker under januari och februari 2022. Både Fuud och Lidl har partnerskap med Tre Kronor och Svenska Ishockeförbundet. Samarbetet förväntas ge god effekt i marknadsföringen i samband med stora ishockeyturneringar, däribland ishockey-VM som spelas i maj 2022.
  • Två nya smaker av Juicekultur, apelsin och äpple/mynta lanseras under vecka 7 hos Pressbyrån och 7-Eleven.
  • Varumärket Nathalie’s nya produkter Choko Mango, Drakfrukt och Nötkrisp lanseras under vecka 10 och kommer inledningsvis finnas tillgängliga hos Pressbyrån- och 7-Elevenbutiker.
  • Fuud investerar i en egen E-handelsplattform, som möjliggör vidare expansion i digitala kanaler för flera av Fuuds nuvarande och kommande varumärken. Den nya E-handelsplattformen utvecklas tillsammans med Storm Commerce och kommer lanseras under första halvåret 2022.

Kommentar från VD Peter Blom

Under 2021 har Fuud genomgått betydande förändringar i målsättningen att ta en ledande position i Norden inom functional foods. Vi bedömer att det finns en tydlig plats och position för Fuuds varumärken i våra viktigaste försäljningskanaler. Bolagets strategi är tydlig och grundar sig på både organisk tillväxt och ytterligare förvärv. Vi kommer fortsätta öka vår geografiska räckvidd i Norden samt förstärka och bygga upp tydliga positioner i de kategorier vi är verksamma.

Vi går in i det nya året med en stark varumärkesportfölj. De förvärv vi genomfört under 2021 är integrerade och vi har nu den organisatoriska plattformen på plats för att kunna skapa stark tillväxt under året. Det är glädjande att vi redan under årets första månad slår försäljningsrekord inom varumärket Beijing8 och vi har goda förutsättningar att fortsätta öka vår distribution både inom centrallistningen på ICA men också genom att avisera för ytterligare listningar i Nordens andra stora livsmedelskedjor. Vi är i början på vår resa – det finns extremt stor potential kvar att realisera.

Under 2022 växlar vi upp den organiska tillväxten samtidigt som vi fortsätter att identifiera intressanta förvärvsobjekt. Med både existerande och potentiellt nya varumärken kommer vi fortsätta öka vår kommersiella räckvidd inom dagligvaruhandeln, servicehandeln, apoteksmarknaden och E-commerce.

- Peter Blom, VD Fuud

Denna information är sådan information Fuud AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 jan 2022 klockan 08.30.

Med naturligt inbyggd framåtanda, en stark och hungrig säljkår samt en rad rutinerade nyckelspelare i ledning och styrelse har Fuud skapat en balans mellan muskler, driv och erfarenhet. Inom Fuud-koncernen finns just nu följande varumärken: iQ Fuel, Homie, Beijing8, Juica, Juicekultur, Bacoccoli, Frill, Nathalie’s, Barfly, Bezzt of Nature och Legendz.