Fuud säkrar centrallistning för iQ Fuel på S-gruppen och förstärker organisation i Finland

STOCKHOLM, 20 aug, 2021 08.00 CEST

Det snabbväxande varumärket iQ Fuel, som under våren 2021 förvärvades av Fuud blir centralt listat hos den marknadsledande finska livsmedelskedjan S-gruppen som har cirka 1100 butiker i landet. Samtidigt förstärker Fuud sin organisation i Finland genom att anställa Casimir Reincke som Country Manager som påbörjar uppbyggnaden av Fuuds finska organisation.  Tre säljare rekryteras omgående för att hantera introduktionen av iQ Fuel tillsammans med övriga varumärken i Fuuds portfölj. Casimir har tidigare med stor framgång byggt upp varumärket Beijing8 i Finland samt har en lång och bred kunskap och erfarenhet av snabbrörliga konsumentvaror.

Under det snabbväxande svenska varumärket iQ Fuel marknadsförs och säljs funktionsdrycker. IQ Fuel är en smart energidryck som ger energi utan negativa effekter. IQ Fuels roll är att tillhandahålla trygga och pålitliga energidrycker som förbättrar ens prestation, och är fri från koffein, taurin och socker. Kombinationen av högkvalitativt innehåll och avsaknad av koffein och taurin attraherar en bred målgrupp och gör att iQ Fuel kan säljas utan åldersgräns. iQ Fuel blir med start i november centralt listat hos S-gruppen. Lanseringen av iQ Fuel som varumärke i Finland genomförs i samarbete med NHL-profilerna i ishockey, Sebastian Aho och Mikko Lehtonen.

Peter Blom, VD för Fuud, kommenterar:

• Det känns spännande att redan under tredje kvartalet  etablera oss på riktigt i Finland. Centrala listningen hos S-gruppen är ett viktigt första steg för oss att bygga och utveckla vår produktportfölj på denna nya marknad i Norden. Att bygga en sälj- och marknadsorganisation i Finland med Casimir i spetsen  är ett viktigt steg i vår lagda  strategi – att genom konsolidering och organisk tillväxt inta en position som ett av Nordens ledande företag inom Functional Foods.

Casimir Reincke, Country Manager Finland, kommenterar:

• Vi har nu en bred och intressant produktportfölj att lansera i Finland, och listningen hos S-gruppen är ett stort steg för att utvidga vår distribution och närvaro. Beijing8 är sedan tidigare centralt listat hos S-gruppen och nu kan vi växla  upp sälj- och marknadsbearbetningen av iQ Fuel och övriga varumärken i Fuuds portfölj, med hjälp av vår nyetablerade säljorganisation. Jag ser fram emot att vara med att bidra till visionen att vara en nordisk marknadsledare 2025. Vi kommer bygga en organisation med framåtanda och en framgångsrik säljorganisation som kan hantera både nuvarande och kommande varumärken på den finska marknaden.

Med naturligt inbyggd framåtanda, en stark och hungrig säljkår samt en rad rutinerade nyckelspelare i ledning och styrelse har Fuud skapat en balans mellan muskler, driv och erfarenhet. Inom Fuud-koncernen finns just nu följande varumärken: iQ Fuel, Homie, Beijing8, Juica, Bacoccoli, Frill, Nathalie’s, Bezzt of Nature.