Operationell uppdatering: Fuud stärker sin position genom flera försäljningsavtal och lanserar nytt varumärke inom dryck

STOCKHOLM, 8 dec, 2021 08.00 CEST

Nasdaq First North-listade Fuud har under kvartal 4 2021 med framgång ingått flera strategiskt viktiga försäljningsavtal.  Fuud arbetar även med att lansera ett nytt varumärke inom funktionsdrycker – varumärket Legendz. Dryckerna riktar sig mot en målgrupp inom TV-, dator- och mobilspel och lanseras i januari 2022 med tre smaker.

Strategiskt viktiga försäljningsavtal inom flera distributionskanaler är säkrade inför 2022:

• Varumärket Homie’s funktionsdrycker Wake Up Synbiotic har blivit centralt listade hos Reitangruppen, som driver Sveriges cirka 390 st Pressbyrån- och 7-Elevenbutiker. Dryckerna kommer med start i januari 2022 säljas i samtliga butiker.
  • Varumärket Nathalie’s snacksprodukter listas hos Pressbyrån och 7-Eleven från och med v.3 2022 och kommer därmed via tilläggsbeställningar kunna köpas in av dessa cirka 390 st butiker.
  • Homies produkter inom kost och hälsa Good to Go, Level Up, Sharp Up, Dailys och Wake Up Synbiotic kommer från och med februari 2022 säljas i hälsokedjan Life’s alla butiker i Sverige samt e-handel. Hälsokedjan Life har cirka 150 butiker i Sverige.
  • Dagligvarukedjan Lidl kommer i januari 2022 börja sälja iQ Fuels drycker hos kedjans 220 butiker i Sverige.
  • Distributören Oriola har listat samtliga Homies produkter inom kost och hälsa. Oriola levererar till apotekskedjorna Kronans apotek, Apoteksgruppen och Lloyds apotek som tillsammans har totalt 594 apotek i Sverige.
  • Den svenska butikskedjan Hemmakväll kommer under kvartal 1 2022 börja sälja drycker från varumärket Legendz. Hemmakväll har cirka 65 butiker i Sverige.
  • Beijing8’s centrala listning hos ICA breddas från och med v.3 2022 med såser.
  • Den svenska butikskedjan Direkten kommer under kvartal 1 2022 börja sälja drycker från varumärkena Legendz och Homie, samt Nathalie’s snacks och Bezzt of Natures godispåsar. Direkten har cirka 170 butiker i Sverige.
  • Juicevarumärket Barfly som riktar sig mot barer, restauranger och nattklubbar har under hösten initerat samarbete med flera viktiga kunder inom hotellnäringen, däribland Bank Hotell, Nobisgruppen och större aktörer inom restaurangvärlden som Urban Deli, Space m.fl. Barfly kommer även börja säljas i Göteborg och Malmö under kvartal 1 2022.
  • Flera av Fuuds varumärken kommer under kvartal 1 2022 börja säljas hos strategiskt viktiga grossister i Sverige. Bland annat kommer Privab, Varsego, ERT Godis och Out of Home under början av 2022 distribuera Fuuds varumärken Homie, Nathalie’s, Legendz, Bezzt of Nature och iQ Fuel.

Om lanseringen av varumärket Legendz

I januari 2022 lanserar Fuud ett nytt dryckesvarumärke som riktar sig mot den stora målgruppen inom dator-, TV- och mobilspel. Under varumärket Legendz kommer initialt tre drycker lanseras. Samtliga drycker är koffeinfria, sockerfria och taurinfria och kommer därmed kunna säljas utan åldersgräns. Genom igenkänning i design av produkter och spelreferenser i marknadsföring, tillsammans med ambassadörssamarbeten med utvalda profiler inom gaming på plattformar som TikTok, Twitch, Youtube och Instagram kommer produkterna få stor exponering mot denna växande målgrupp. Gaming-marknaden är ett globalt fenomen med över 2,5 miljarder aktiva spelare, en målgrupp som växer kraftigt. Legendz är ett varumärke som spelarna ska känna att de äger, samtidigt som varumärket även står för hälsosamt spelande. I ålderskategorin 11-19 år spelar över 95% nöjesspel, och cirka 60% gör det dagligen. Denna åldersgrupp är även den största konsumenten av funktionella drycker, en marknad som bara i Sverige omsätter över 3,7 miljarder kronor årligen. Varumärket kommer initialt lanseras i Sverige, Finland och Norge med ytterligare internationalisering under senare delen av 2022.

Kommentar från VD Peter Blom

• Det är oerhört glädjande att vi på kort tid byggt en sådan stark distribution redan under kvartal 1 2022. Flera av våra prioriterade varumärken får breda listningar i många av Sveriges viktigaste försäljningskanaler, vilket ger oss förutsättningar att få bra effekt på våra marknadsinvesteringar. Investeringar som ska skapa kännedom om respektive produkt i kombination bra försäljning för våra återförsäljare. Responsen hos kedjor och distributörer för vårt nya dryckesvarumärke Legendz har varit överväldigande och vi kommer redan vid lansering finnas hos flera av våra prioriterade kunder. Samtliga nya och befintliga listningar ger oss bra förutsättningar att expandera organiskt. Vi stärker vår roll inom functional foods och kommer under 2022 nå en snabb tillväxtökning.

Ytterligare information om Legendz och Fuuds kommande satsningar

Den 26 november 2021 presenterade Fuuds VD Peter Blom bolaget och dess kommande satsningar inom varumärket Beijing8 och lanseringen av varumärket Legendz hos Aktieportföljen Live. Se presentationen via denna länk.

Med naturligt inbyggd framåtanda, en stark och hungrig säljkår samt en rad rutinerade nyckelspelare i ledning och styrelse har Fuud skapat en balans mellan muskler, driv och erfarenhet. Inom Fuud-koncernen finns just nu följande varumärken: iQ Fuel, Homie, Beijing8, Juica, Juicekultur, Bacoccoli, Frill, Nathalie’s, Barfly, Bezzt of Nature och Legendz.